Se enkelt indlæg
Gammel 06-05-2020, 07:56   #606
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Socialrådgiver: Mette Frederiksen vil være børnenes statsminister - men hun springer

Socialrådgiver: Mette Frederiksen vil være børnenes statsminister - men hun springer over, hvor gærdet er lavest

DEL gerne, fordi det er vigtigt

""Hvis børns sociale rettigheder skal udøves i praksis, er det nødvendigt, at socialrådgivere i kommunerne får mulighed for at iværksætte indsatser på baggrund af deres reelle socialfaglige skøn.""

Så længe socialrådgiverne er underlagt de budgetansvarlige embedsmænds ledelser, vil socialrådgiverne aldrig nå deres mål.

Derfor bør socialrådgivere i tunge sociale sager, herunder børnesager, tvangsfjernelser, anmeldelser, § 50 børnefaglige undersøgelser blive AUTORISEREDE med personligt ansvar for overholdelse af lovgivningen, som andre AUTORISEREDE faggrupper, krævet af samfundet.

AUT.-EL-installatør, AUT.-Kloakmester etc.

Det IKKE borgerne, men Dansk Socialrådgiverforening som i det offentlige rum, påstår at de bliver presset til ulovligheder


https://www.berlingske.dk/kronikker/...dhEEhz0x1-Lh6k

Med venlig hilsen AUT Flymekaniker

Videre:

Marie Skovgaard, socialrådgiver og cand.jur.

Jeg har gennem 13 år arbejdet som socialrådgiver med nogle af de mest socialt udsatte børn og familier i Københavns Kommune. Jeg har oplevet, hvordan det socialfaglige skøn over hvilke indsatser, der bedst kan beskytte børn mod overgreb og omsorgssvigt, ofte må vige for en økonomisk sparredagsorden i kommunen. At socialrådgiveres faglige vurderinger skal tilsidesættes på grund af økonomiske hensyn, er aldrig blevet formuleret fra hverken det politiske- eller ledelsesniveauer i kommunen. I stedet bliver omlægninger af indsatser og sænkning af serviceniveauet til de socialt udsatte børn pakket ind i fine faglige argumenter om, at vi kan og skal arbejde med familierne på andre måder, som beskytter børnene bedre og styrker deres mulighed for at skabe et godt liv.

Anbringelsesområdet er særligt omkostningstungt, og mange kommuner, herunder min egen, har gennem årene søgt at nedbringe antallet af anbragte børn og begrundet ambitionen om dette i socialfaglige, etiske og økonomiske argumenter. Min påstand er, at de socialfaglige og etiske argumenter hurtigt bliver sekundære i forhold til kommunernes økonomiske incitament, og da beslutningen om en anbringelse baseres på skøn, flyder de socialfaglige argumenter nemt i den retning, som kommunens økonomi kræver. Statsministeren fremhævede i sin nytårstale ganske rigtigt, at der er risiko for, at børns rettigheder tilsidesættes for at sikre forældres rettigheder, men lige så reelt er det, at det kommunale selvstyre, som det udøves i dag, også er en trussel mod børns rettigheder.

I kommunen, hvor jeg er ansat, har vi gennem flere år arbejdet med en klar målsætning om at reducere antallet af anbringelser, og det har betydet en introduktion af nye metoder og arbejdsgange. https://www.kk.dk/sites/default/file...0903165-58.pdf Herunder er socialrådgivere blevet frataget kompetence til at afgøre, hvorvidt der er grundlag for at anbring et barn uden for hjemmet i akutte situationer. I stedet er kompetencen tillagt enkelte ledere på øverste plan i kommunen.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat