Se enkelt indlæg
Gammel 11-01-2017, 23:43   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ang det med ophold i udlandet på kh (den del jeg lige kunne se der ikke er rundet)
Aktivloven:
"§ 5. Personer, der opholder sig i udlandet, kan ikke få hjælp efter denne lov.

Stk. 2. Kommunen kan dog i særlige tilfælde tillade, at retten til hjælp bevares under kortvarige ophold i udlandet, hvis

1) modtageren deltager i aktiviteter, der er led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller revalidering efter denne lov,

2) modtageren udøver aftalt eller fastsat samvær, som ikke kan foregå her i landet, med egne børn under 18 år,

3) modtageren har brug for nødvendig lægebehandling, som den pågældende ikke kan få her i landet, eller

4) der i øvrigt foreligger ganske særlige forhold, f.eks. besøg hos en nær pårørende, der er alvorligt syg.

Stk. 3. Det er en betingelse for at bevare hjælpen i udlandet, at opholdet ikke hindrer, at modtageren kan opfylde de almindelige betingelser for hjælp, herunder at den pågældende kan tage imod tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 4. Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens pågældende har ret til ferie efter § 13, stk. 11 og 12, § 54 a, § 68 a, stk. 4, § 69, stk. 4 og 5, § 69 j, stk. 11, § 69 k, stk. 4, § 74, stk. 1, nr. 4, og § 74, stk. 2, nr. 3."

Jeg tænker at hvis du skal kæmpe for at få lov til at opholdet dig i udlandet i perioder, ville det give mest mening at argumentere med den jeg har fremhævet.
Der foreligger jo ret særlige forhold. Og det med at besøge pårørende der er alvorligt syg, er jo bare et eksempel.

MEN det kræver stadigvæk at kommunen giver tilladelse.
De kan ikke benægte dig at forlade landet. De kan kun benægte dig at du får din ydelse imens du opholder dig i udlandet, uden at have ret til det efter et af punkterne i §5.

Jeg har ikke så meget styr på hvad der er diskrimination, da jeg ikke har sat mig særlig meget ind i emnet. Som jeg forstår det, betyder det at man bliver forskelsbehandlet ift andre.
Det ville da være forskelsbehandling hvis §5 i aktivloven slet ikke skulle gælde for dig?
(ret mig endelig hvis jeg tager fejl)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat