Se enkelt indlæg
Gammel 16-12-2019, 13:31   #17
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 12.047
Styrke: 34
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Maj Thomsen socialrådgiver skriver...

JOBCENTRE! HVAD ER DER MED JER OG PSYKIATRISKE UNDERSØGELSER AF JERES BORGERE ???

Så sidder jeg igen - dybt målløs over endnu en klient, der har været igennem en psykiatrisk speciallægeerklæring. Uden NOGET SOM HELST fagligt eller sagligt belæg for det.

Det er især borgere med omfattende fysiske helbredsmæssige udfordringer, hvor jobcentret finder anledning til at iværksætte psykiatrisk udredning af pågældende.

Hvad er det I regner med at finde, jobcentre ? HOKUS POKUS-STØV, der mirakuløst kan udvikle borgerens funktionsevne ?
En funktionsevne der oftest igennem årevis har været belyst, udredt, vurderet, afklaret... Og borgeren er stadig ikke kommet videre. FORDI HAN ELLER HUN IKKE KAN!

Men det er ikke nok for jer, vel? I er så forhippede på at finde funktionsevne, at I derfor udsætter borgeren for psykiatriske undersøgelser, for så må det jo være psyken der er noget galt med.

Det ærgerlige for jer er jo så, når udredningen er færdig. Og påpeger, at borgeren er psykisk intakt. Bortset fra den psykiske belastningsreaktion pga. jobcentrets sagsbehandling.

Psykisk belastningsreaktion.... Tænk sig. Udover at skulle kæmpe med fysiske helbredsmæssige udfordringer, netværk og venner der forsvinder, fordi man sjældent kan deltage i sociale arrangementer, skammen over at bede om hjemmehjælp.... så skal man også lige trækkes med en belastningsreaktion pga. sagsbehandlingen i jobcentret.

Ja. Jeg er møgharmende harm. For det er her er ualmindeligt groft. Vi taler om ren magtmisbrug over for meget syge borgere. Hvoraf nogle har så meget autoritetstro over for myndighederne, at de ikke kan få sagt fra. De tror simpelthen, at jobcentret har ret til at gøre det.

MEN! Det her hører INGEN steder hjemme, hvis det ikke er relevant for din sag!

Hvis dit jobcenter kræver en psykiatrisk speciallægeerklæring eller psykologisk undersøgelse af dig, så SKAL du stille spørgsmål til det, hvis du ikke er enig i det.

Bed om en skriftlig begrundelse, hvis jobcentret fremturer med deres mirakel-udredninger, og gå derefter til din læge, hvis jobcentret fortsat holder fast.
Hvis din læge heller ikke vurderer, at psykolog/psykiater er relevant, så beder du jobcentret om rundbordssamtale med deltagelse af læge.

HUSK at bede om skriftligt beslutningsreferat, INDEN mødet er slut, så jobcentret ikke finder anledning til at vende og dreje lægens ord til egen fordel. For ja, det har jeg set ske flere gange.

Beklager venner, jeg ville gerne have lavet et positivt julehyggeligt opslag, men det her var bare vigtigere.

Så tager vi det andet opslag sidst på ugen, når julefreden sænker sig...



Mit svar

Maj Thorsen Mine erfaringer:

2 ting gør sig bemærket i en social sag og altid, aldrig i begyndelsen, i afslutningen af en sag, hvor en afgørelse er nær.

Så er der altid 2 ting som man lige på falderebet pludselig kommer i tanke om, skal undersøges: Borgere med for højt BMI og noget psykisk, som helt belejligt skal undersøges.

Foreslået af den kommunale administrative lægekonsulent eller Rehabiliteringsteamets "Sundhedskoordinator" hvis "Den forberedende Rehabiliteringsplan" er under skrevet af borgeren, hvor den kommunale lægekonsulent er ude af billedet.

Første gang en borger med for højt BMI bliver det ofte noteret i journalen, men man afventer til senere at nævne det, som et problem = Behandlingsmulighed.

Lige før en afgørelse, ALDRIG i begyndelsen af den sociale sag. Det samme med det psykiske, som kan være tidskrævende at få afklaret. ALDRIG i begyndelsen med ALTID lige før en afgørelse skal falde.

Dermed tager borgeren endnu en tur i karrusellen med ekstra måneders ventetid.

Smart ikke? Samt link til denne tråd


Med venlig hilsen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat