Se enkelt indlæg
Gammel 20-03-2010, 14:12   #10
Thelma
Hjemmevant på K10
 
Thelmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: København
Indlæg: 281
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Thelma er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Blomsten Se meddelelser
Jeg er ny bruger af dette forum, men vil nu alligevel benytte mig af chancen for, at fortælle min "historie" om PSTD...

Jeg har af to forskellige psykiater for stillet diagnosen: Svær grad af PSTD! Dertil vil jeg tilføje at, det IKKE kun er flygtninge eller soldater der kan udvilke PSTD!!!! For mit vedkommende er mit PSTD bl.a. udløst af et hovedtraume, som følge af en rideulykke i 1990, udover perioder af mit liv med fysisk, psykisk og økonomisk vold...!

Jeg har haft PSTD igennem flere år, uden at jeg har fået den rette behandling før NU... Og NU er forsent, da mit PSTD er blevet en kronisk lidelse med ALT hvad det indebære på godt og ondt! Jeg har derfor i perioder siden 1992 fået psykolog hjælp til at, bearbejde de mange oplevelser jeg har med i bagagen, men uden den "store" nytteværdi...!

Da jeg for kort til siden endnu engang fik stillet diagnosen: Svær grad af PSTD, kontaktede jeg Ringkøbing Skjern Kommune med henblik på en afklaring omkring, hvilke muligheder de havde for at være mig behjælpelig, uden at jeg konkret kunne sætte ord på, hvilken hjælp jeg har behov for, da jeg ikke er bekendt med, hvilke hjælpe muligheder der er, for os med PSTD...

Det var en "vildt positiv oplevelse" jeg fik af det... ABSOLUT IKKE! Det jeg fik ud af det, var at kommunen kun har et begrænset kendskab til lidelsen, og det kendskab de havde primært var grundet flygtninge og de krigstraumer de har oplevet inden de kom til Danmark... Og hvad kan jeg så bruge det til...? INGENTING...!!! For mine traumer er jo ikke grundet krig, men istedet vold... Jeg spurgte endvidere til om de havde kendskab til, hvor jeg som PSTD ramt kunne komme i en støtte gruppe således jeg kunne dele mine oplevelser med andre PSTD ramte, men som jeg kunne havde forventet det fik jeg oplyst, at der var en selvhjælpsgruppe i Holstebro for PSTD ramte, men ENDNU ENGANG primært for flytninge og deres krigstraumer!

Jeg føler lidt at jeg den ene gang efter den anden løber panden mod muren, fordi der er så lidt fokus på, at det ikke kun er flygtninge eller soldater, som kan udvilke PSTD...

På nuværende tidspunkt er på kontanthjælp da jeg endnu engang har måtte opgive min uddannelse pga. PSTD, og jeg kunne godt frygt at den begrænsede kendskab, der efter min klare opfattelse generelt er omkring PSTD, kan komme til at give problemer i forhold til evt. arbejdsprøvning eller pension, og vil kommunen og jobcentret tage hensyn til min lidelse?

Jeg ved det ikke, og kan derfor kun håbe på det, da jeg ikke har som "hobby" at leve et liv, hvor fortiden spøger mere rundt i mine tanker end dagen i dag og fremtiden...

Er der nogen i dette forum som har erfaringer med, hvordan kommunen og jobcentret håntere PSTD?

Med venlig hilsen

Blomsten

P.S. Beklager, hvis jeg lyder lidt men jeg trængte bare lige til at få "luft" for mine tanker...
Hej Blomsten.

Også jeg føler med dig kan jeg betro dig, jeg ved for alt iverden hvordan det er at leve med PTDS i meget svær grad.

Jeg som du kan læse i mit svar til Tesa har haft gavn af kognitiv teapi, jeg ved at der er psykologer i KBH, med speciale i PTDS håndtering og som jeg har skrevet BBH, i KBH, hvor jeg selv har gået i 6 mdr, 2 gange om ugen, meget hårdt psysisk arbejde, men jeg har fået nogle redskaber ti at takle de svære strees sit,

Jeg har mødt mage sagsbehandlere og jobkunsulenter og medarbejdere i det kommule regi, der ikke aner en dyt om PTDS, og er selv blevet mistænkelig gjort i den grad af en privat aktør, før jeg blev flexjobvisiteret.

Jeg klagede over vedkommende til jobcentret, da eg fik af vide jeg bare kunne spise sovepiller.....

det var i forbindelse med min arbejdsprøvning, og hele min sag, alle der lider af PTDS ved at det giver søvnforstyrrelser, da PTDS patienter ofte ligger på vagt når de sover, dette er jo totalt udmattende for et menneske kun at sove 2-3 timer som jeg gjorde en overgang og så være i arbejdsprøvning.

Jeg er ked af at høre at du måtte opgive en uddannelse---
Tænker på revaliderings muligheder --du måske kunne tale med en sagsbehandler om , for at komme igang igen , så der kunne laves en mennesklig realisktisk jobplan for dig, hvor der blev opmærksom på din PTDS.

venlig hilsen thelma
Thelma er ikke logget ind   Besvar med citat