Se enkelt indlæg
Gammel 28-05-2019, 20:58   #233
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Socialrådgiver: Nej, kontanthjælpsloftet skal ikke rulles tilbage

Læs og forstå med dit intellekt

https://jyllands-posten.dk/debat/kro...DxB3vtwsvn3Gpw

De mange dundertaler om at rulle kontanthjælpsloftet tilbage gør det ikke bedre for de mange kontanthjælpsmodtagere. For det er det samme som at sige, at det er okay at opbevare en gruppe mennesker i en syltekrukke.

Lad mig slå fast én gang for alle: jeg bifalder på ingen måde børnefattigdom i Danmark. Men efter min mening er kontanthjælpsloftet, isoleret set, ikke årsagen til fattigdommen – det er vores nuværende beskæftigelsessystem til gengæld.

Der, hvor filmen helt og aldeles er knækket, er, at vi med et inferno af reformer gennem de sidste 10 år har fået skabt et beskæftigelsessystem, hvor det er blevet legitimt at placeret syge på kontanthjælp.

Vi har derfor fået to målgrupper for kontanthjælp – jobparate og aktivitetsparate.

De jobparate, som ordet siger, er dem, som er vurderet til at være parate til at tage et job i dag. Ser vi alene på den gruppe af borgere ud fra, at de er arbejdsduelige, at vi har højkonjunktur, at der er mangel på arbejdskraft, så er en kontanthjælp med loft for en midlertidig periode i mine øjne helt o.k. Vi må alle spænde livremmen ind, når vi bliver arbejdsløse for en periode – og tage det arbejde, der er, når der er mangel på arbejdskraft.

De såkaldte aktivitetsparate er derimod borgere, som modsat de jobparate, har problemer udover ledighed. Altså sygdom og andre belastninger, som forhindrer dem i at gå ud og tage et ordinært arbejde.

Den gruppe fylder næsten 75 pct. af alle kontanthjælpsmodtagere! Og derfor virker regeringens pisk, kontanthjælpsloftet, ikke efter hensigten. Og derfor har vi blandt andet fået skabt en øget relativ fattigdom for 64.500 børn i Danmark.

Hilsen Peter til Marianne Stein, socialrådgiver
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat