Se enkelt indlæg
Gammel 08-11-2019, 21:14   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Pressemeddelelse - Formanden for landets socialchefer meldt til ombudsmanden

Helle Linnet er ikke borgmester, som jeg desværre har udmeldt forkert i min iver, men Social- og arbejdsmarkedsdirektør i Vordingborg kommune. Sorry.

"Pressemeddelelse - Formanden for landets socialchefer meldt til ombudsmanden"

https://www.facebook.com/naserian8/p...62988878630497

Formanden for landets socialchefer Helle Linnet er anmeldt til Folketingets ombudsmand for at opfordre Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard til ulovligt at indhente aktindsigter om de borgere, han mødes med.

"De sociale bevægelser og borgerne er glade for ministerens initiativ til at mødes med borgere, der er ramt i jobcentersystemet for at høre vores side af sagen.

Men for mig, der har mødtes 2 gange med ministeren, var det stærkt intimiderende at høre, at Helle Linnet beklikkede min og andre medborgeres troværdighed og endda opfordrede ministeren til uden samtykke fra borgere at indhente aktindsigt i vores personlige sager. Det er ikke alene intimiderende, det er også ulovligt" siger Eva-Pernille Naserian Stæhr Poulsen, som selv er sygeramt i ressourceforløb.

Med anmeldelsen ønsker Eva-Pernille at få slået fast præcis hvem der kan indhente sagsakter, og sat en stopper for at formanden for socialcheferne opfordrer medarbejdere i kommunerne til at gøre en ulovlig handling.

"At formand for socialchefforeningen Helle Linnet offentligt på et fælles møde for landets socialchefer kan finde på at opfordre beskæftigelsesministeren til at bede om noget ulovligt er hovedrystende og bekymrende. Det ønsker jeg at få sat en stopper for med min anmeldelse".

I følge gældende lovgivning vil indhentning af aktindsigt kræve borgernes samtykke. " Vi har intet at skjule og beskæftigelsesministeren må hjertens gerne se alle vores meterhøje bunker af sagsakter, der viser hvordan kommunernes sagsbehandling oftest trækkes i langdrag og nogen gange endda er på kant med gældende lovgivning" siger Eva-Pernille og fortsætter: "jeg ved at ministeren allerede har modtaget nogle grelle sagsstammer fra bl.a. Frederiksberg. Så måske er det snarere socialcheferne, der ikke kan tåle at sandheden om sagsbehandling af sygeramte borgere kommer frem?"

"At nogle socialchefer fik kaffen galt i halsen da de så fotos på Facebook af beskæftigelsesministeren på besøg hos os borgere, viser med al tydelighed nødvendigheden af at vi får en stemme i spørgsmål om kommende lovgivning og de sociale bevægelser bliver inviteret med i fx arbejdsgrupper op mod revideringen af fleksjob- og førtidspensionsreformen. Jeg og flere andre borgere og bevægelser deltager gerne som de sygeramtes repræsentanter", slutter Eva-Pernille Naserian Stæhr Poulsen.

https://www.nb-nyt.dk/2019/11/05/484...siDVCxmTfeWAuY

Blandt andet sagde formanden for socialchefforeningen, Helle Linnet:
Hvis du møder borgere, som du taler med, er du velkommen til at bede om aktindsigt, så du kan få et mere nuanceret billede.”

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 08-11-2019 kl. 21:26.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat