Se enkelt indlæg
Gammel 18-02-2013, 02:58   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
For at kunne tilkendes en FP:

Revalidering (omskoling inden direkte i en virksomhed eller ny/anden udd) og fleks mulighederne skal være udtømte.
Dvs inden afprøvet eller at kommunen vurdere det formålsløst at forsøge.

Alle behandlingsmuligheder skal være udtømt.
Dvs der må ikke være den mindste lille bitte chance for medicin af nogen art kan øge din funktionsevne, ej heller motion terapi osv osv. ALT! skal være afprøvet, noget af det muligvis også flere gange.

Tilstanden skal være stationær.
Dvs at der ikke er nogen udsigt til at du får det bedre, heller ikke om 40 år.

Den faktiske arbejdsevne skal være under 2-4 timer (fordi 2 er laveste fællesnævner vil det være den kommunerne operere med)
For at finde den skal du ud i en arbejdsprøvning (det hedder noget andet, men er stort set det samme som det vi før 1/1-13 kaldte en arbejdsprøvning)

Man skal i gennem mindst et ressourceforløb (dem under 40 år kan tilkendes flere end et forløb) a 1-5 års varighed.
Nøjagtigt hvad det skal bestå af er der ingen der helt har styr på endnu (det er stadig meget nyt) Men til en som dig vil et godt bud være behandling (ja mere af det, meget mere) terapi både enkeltpersons og gruppe, noget motions center, hjemme hosser / mentor lignede ting, måske noget praktik aktikt noget i en virksomhed eller et frivillig sted ell, noget kost omlægning (endda meget muligt det skal afprøves) ol i den dur

Først når resultatet at alt det ligger kan der ses på hvad så, måske endnu et forløb, måske fleks måske FP... måske har de opfundet noget nyt til den tid???

Den liste fibromcs snakker om, har eksisteret i mange år, og handler om meget meget syge mennesker, de fleste af dem så syge at lægerne spår de dør inden for 6 til 12 måneder... En rigtig fin liste i øvrigt, fedt folk ikke skal ligge for døden og i gennem alt muligt gejl, en liste som enlig ikke bygger på diagnoser (som fibromcs ligger op til) men bygger på at folk ofte er så FYSISK syge at de er ude af stand til selv at søge en FP... så den kan du heldigvis roligt skyde en hvid pil efter.

Som vovse skriver er det din SB´er på jobcenteret du skal henvende dig til.... i det hele taget lyt til Vovse, du har en der som virkelig VED hvad det her handler om

Personligt ville jeg vælge at søge skriftligt, altså skrive en ansøgning om at få afklaret min arbejdsevne.
Endelig IKKE noget med at nævne FP, for så vil du få afslag, uden at komme videre overhovedet, ved at søge at få afklaret din arbejdsevne vil de skulle tage huld på at hjælpe dig mod en afklaring, altså sikre at behandlingsmulighederne er udtømte, sørge for du kommer i en arbejdsprøvning osv osv.

Du kan godt søge FP, men du vil 210% få afslag (ud fra de oplysninger vi har her) og vil gøre det umådeligt vanskeligt for dig selv at benytte den mulighed senere i dit forløb (fordi der skal være væsentlige ændringer, væsentlig som i: du er blevet lam fra halsen og ned, væsentlig som i kæmpe forandring) Så det vil jeg på det kraftigste fraråde dig, at gøre PT, gem den mulighed til din sag er godt og grundigt gennem hakket af læger og arbejdsprøvning/ressourceforløb.

Og så er det vigtigt du forstår at man IKKE får FP (eller fleks for den sags skyld) ud fra diagnoser, men ud fra arbejdes og funktions evne, hvilket nu er meget fornuftigt...

En diagnose angiver IKKE styrken af den enkeltes vanskeligheder, den ene kan noget, den anden det hel, og den 3 overhovedet ingen ting... det gælder også fysiske lidelse dårligt hjerte er ikke bare dårligt hjerte.

Så at vi ikke (længere) går ud fra diagnoser sys jeg er super fint, dog sys jeg det er druknet FOR meget i arbejde og arbejde for en hver pris.

Der er et enkelt sted jeg skriver så det kan virke stødende mod dine diagnoser, jeg er selv ADHD´er så det skal IKKE opfattes nedladende eller angribende.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat