Emner: diktafon
Se enkelt indlæg
Gammel 11-03-2007, 10:50   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: diktafon

Her er hvad der står om det, som du kan se så er det ikke ulovligt og derfor kan man gøre det, bare man selv er part i samtalen.

jeg spørger aldrig jeg gør det bare, hvis din sagsbehandler siger nej , så tyder det jo på at hun ikke er helt sikker på sig selv, og dermed er der jo endnu større grund til at optage det.

Jeg ved ikke hvad du fejler men feks har jeg dårlig hukommelse og kan ikke huske sådan et møde og har brug for at vende det med mig selv bagefter, inden jeg kendte den her lov, spurgte jeg også altid og en gang har jeg fået nej , der forklarede jeg hvad samtalen skulle bruges til og at jeg ikke ønskede noget møde hvis ikke jeg kunne huske det bagefter samt bad om at få det på skrift at hun nægtede det og at hun lige skrev efter hvilke paragraf hun nægtede det, det kunne og ville hun ikke så jeg fik lov at optage samtalen alligevel, efter dengang har jeg ALTID brugt en mp3 afspiller og ikke oplyst det.

I to sager har der efterfølgende været behov for at oplyse sagsbehandleren om at det var ikke lige det der blev sagt og at jeg kunne dokumentere det med lyd, og det har ikke givet problemer for mig ...

Ja det må man såmænd godt....sålænge man selv deltager....og du behøver ikke engang at fortælle din sagsbehandler at du optager samtalen...
Her er lidt som Odin Tor har fundet på folketingets side....

"Besvarelse af spørgsmål nr. S 4066 fra medlem af Folketinget Line Barfod (EL)

Spørgsmål nr. S 4066

"Vil ministeren oplyse, om der - bortset fra retsplejelovens regler vedrørende domstolene - findes lovregler, der forbyder borgerne at foretage båndoptagelse af en samtale, de selv deltager i, og såfremt dette ikke er tilfældet, om offentlige myndigheder, f.eks. en socialforvaltning, kan forbyde en borger at optage en samtale på bånd?".



Svar:

Efter bestemmelsen i straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, som uberettiget ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Optagelse på bånd af samtaler eller anden samtale, som den pågældende selv deltager i, falder uden for denne bestemmelse. Det gælder også i tilfælde, hvor optagelsen sker uden den anden parts viden.

Der er ikke herudover i lovgivningen fastsat almindelige regler om borgeres adgang til at optage samtaler med forvaltningsmyndigheder på bånd.

Spørgsmålet om borgeres adgang til at optage sådanne samtaler på bånd ses endvidere ikke behandlet hverken i retspraksis, ombudsmandspraksis eller i litteraturen.

På den baggrund finder Justitsministeriet ikke i den foreliggende sammenhæng at kunne bidrage med yderligere til det stillede spørgsmål. "

Ud fra dette kan man se at det er fuldstændig lovligt...
  Besvar med citat