Se enkelt indlæg
Gammel 19-10-2010, 13:48   #3
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af 1Beautiful day Se meddelelser
Min psykiater har udtalt, at der ikke er mere at gøre behandlingsmæssigt, og at min arbejdsevne er ubetydelig. Kommunens lægekonsulent er enig i, at der ikke er mere at gøre medicinsk, men at der skal forsøges med sociale metoder (kan ikke huske præcis formulering), så nu har jeg søgt om - og fået - en hjemmevejleder.

Men min sagsbehandler hænger fast i, at der i deres lægekonsulents udtalelse siges, at min sygdom/tilstand ikke er dybere liggende, og at de ikke giver førtidspension på grund af det. Jeg har haft problemer med det, siden jeg var teenager, og jeg har svært ved at se, at det betyder noget, om det er dybere liggende eller ej. Resultatet er jo, at jeg ikke kan arbejde/forsørge mig selv.
Psykiater beskriver i speciallægeerklæring bl.a.: Ængstelig personlighed med alvorlig udsathed for stress. Behandlingsmuligheder udtømt. Funktionsevne ubetydelig i ethvert erhverv.

Lægekonsulent er enig i, at de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte, men at der skal forsøges med sociale metoder - og i denne forbindelse har du fået hjemmevejleder - og din sagsbehandler forestiller sig videre arbejdsprøvning som velegnet social metode.

Videre henviser sagsbehandler til lægekonsulents tolkning ud fra psykiatrisk speciallægeerklæring "sygdom/tilstand ikke dybereliggende" som grundlag for at sige, førtidspension ikke kan komme på tale.

Det lyder ikke lægefagligt og socialfagligt velbegrundet!

Jeg kan ikke forestille mig, der i psykiaters speciallægeerklæring står ordret: "Sygdom/tilstand er ikke dybereliggende." For det er en del af definition på ængstelig personlighed, at det er en tidlig sårbarhed i ens liv, der gør én alvorligt sårbar over for stress senere i liv. Det viser din arbejdsprøvning også!

Så for mig er din nedsatte funktionsevne i ethvert erhverv på vej til at være veldokumenteret - både lægefagligt og socialfagligt.

- Før dagbog over arbejdsprøvning og bed om at få vedlagt og skrevet ind i ressourceprofil.

- Nedskriv præcise diagnoser og konklusion fra psykiatrisk speciallægeerklæring og aflever til sagsbehandler, og bed om at få sådanne uredigerede lægefaglige oplysninger indarbejdet i ressourceprofil, så du sikrer dig, at dele af psykiaters diagnoser og konklusion ikke er udeladt eller omtolket af lægekonsulent/sagsbehandler.

Jeg tænker også, du kan bruge Helsingør-dommen, som kommuner skal følge, som løftestang i din sag, se omtale og link nedenstående:

http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

Dommen begrundes i domsudskrift på denne måde:

”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”



Selvom du ikke får tilkendt førtidspension, så er du jo ikke pludselig rask.

Derfor kan det være en god idé at fortælle sagsbehandler, du videre ønsker at gå ind på Helsingør-doms præmis og ønske fleksjob. Hvis der ikke kan anvises et egnet fleksjob, får du ledighedsydelse.

Fleks/ledighedsydelse er ofte et tæt skridt på vej til førtidspension.

Held og lykke!

Sidst redigeret af Katharina; 19-10-2010 kl. 13:50.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat