Se enkelt indlæg
Gammel 10-01-2016, 02:10   #176
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Så er der sket nyt i sagen..... har været i dialog med Ulf Harbo og vi fandt frem til:


Der er sket noget nyt på området, som måske kan gøre at der kan undgåes en evt retssag.

Det drejer sig om følgende principafgørelse fra Ankestyrelsen 102-15
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=176828



Resume:
Kommunen kan ikke forlænge udbetalingen af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft. En forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge skal derfor regnes fra det tidspunkt, hvor kommunen træffer afgørelse.
Hvis kommunen efter revurderingstidspunktet træffer afgørelse om forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge efter § 27, stk. 1, nr. 2, regnes de 69 uger fra afgørelsestidspunktet.

Vurderingstidspunkt

Vi vurderer, at forlængelsen efter bestemmelsen om afklaring af arbejdsevnen skal regnes fra tidspunktet for kommunens afgørelse om forlængelse den 5. august 2015.
Ved vurderingen har vi lagt vægt på, at der ikke kan træffes afgørelse med tilbagevirkende kraft efter § 24, stk. 1, jf. § 27, stk. 1.



Det som især er interressant ved denne principafgørelse er at i min sag blev sygedagpengene standset efter 52 uger, afgørelsen blev påklaget til Ankestyrelsen, som så hjemviser sagen efter 52 uger. Ankestyrelsen hjemviser med den begrundelse, at jeg burde have været forlænget efter §27 stk 1 nr 2 som dengang var 39 uger. Når sagen så hjemsendes tilbage til kommunen, så er de 39 uger allerede gået pga ventetiden i Ankestyrelsen.

Det højesteretsdommen og principafgørelsen egentlig siger er, at når kommunen standser sygedagpengene, og sagen hjemvises med henvisning til at der skulle ske forlængelse efter §27 stk 1 nr 2: Så skulle kommunen udbetale sygedagpenge, for så derefter forlænge efter §27 stk 1 nr 2 når sagen blev hjemvist til fornyet behandling.


Tidligere retspraksis:
Sygedagpenge i 52 uger, klager, henvises til kontanthjælp, Ankestyrelsen behandler sagen efter 52 uger, og giver medhold, kommune revurderer nu sygedagpenge (§27 stk 1 nr 2 er opbrugt pga ventetid i Ankestyrelsen), ingen forlængelsesregler, sygedagpenge standses igen.

Denne praksis gøres der nu op med.

Hvad betyder det for min sag?

Det betyder helt konkret, at vi kan undgå en retssag, hvis Aalborg Kommune anerkender erstatningskravet på de 39 ugers sygedagpenge.
Så istedet for at fokusere på at efterbetaling af sygedagpenge ikke kan udgøre formue, så flytter vi det til at mine sygedagpenge angiveligt skulle have været forlænget efter §27 stk 1 nr 2, istedet for at kommunen standsede mine sygedagpenge kort efter Ankestyrelsen hjemviste sagen.



Så vidt jeg har regnet mig frem til, vil erstatningskravet blive større ved denne mulighed, da den efterbetaling jeg fik fra sygedagpenge var mindre end det det kommende krav vil lyde på (pga mulighed for forlængelse i 39 uger). Efterbetaling jeg fik dengang skulle række i seks måneder, hvorimod det kommende krav lyder på 39 uger (9 måneder cirkus)

Efterbetalingen skulle angiveligt kun række i 6 måneder, hvorimod det nye erstatningskrav lyder på 39 uger (9 måneder)
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat