Se enkelt indlæg
Gammel 29-07-2015, 08:06   #563
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.745
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Flot illustration af problemstillingen vedr. embedmænd tager magten fra politikerne

Tak, Web for de 3 aber, som fortæller alt.

Her et eksempel på, hvor embedsmænd fremsender selvbestaltede sagsbehandlingstid, uden om politikerne.

Mail til en tilfældig kommune, hvor netop denne chef kommer fra YYYYY kommune, hvor sagsbehandlingsfristerne også var "ikke eksisterende" trods mange møder om problemstillingen

Dette link er tilsendt samtlige embedsmænd/kvinder samt borgmester i kommunerne XXXX & YYYY

"Til XXXXXX kommune. 13. oktober 2014

Jeg har forsøgt, forgæves, at finde de af kommunalbestyrelsen vedtagne og offentliggjorte sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2.

Pt søger jeg sagsbehandlingsfrist for ansøgning af vedligeholdstræning iht Servicelovens § 102 samt ansøgning til invalidebil iht § 114.

Kan jeg modtage hjælp til at findes disse, for mig, vigtige sagsbehandlingsfrister?

Med venlig hilsen
Peter Hansen
"

Svar fra samme administrative sociale chef, som i kommune YYYYY

"Kære Peter Hansen

Tak for din mail.

Du ramte lige ned i et ømt punkt, - vi har ikke en let tilgængelig beskrivelse af sagsbehandlingsfrister på vores hjemmeside. Mange af dem er gemt lidt væk i kvalitetsstandarder og lignende.
På baggrund af din henvendelse, vil vi snarest muligt få fristerne lagt let tilgængeligt på kommunens hjemmeside.

Nedenfor ser du svar på dine konkrete spørgsmål:

1. Angående ventetid for vedligeholdelsestræning:
Inden for 10 hverdage efter borgerens henvendelse herom, vil der ligge en afgørelse om berettigelse til vedligeholdelsestræning.

Indenfor 3 hverdage (oftest 1.dag) derefter kontaktes borgeren for en aftale om en startdato senest 14 dage senere.

2. ang. invalidebiler:
Borgeren får en reaktion på sin henvendelse indenfor 14 dage. Selve behandlingen af bilsager kan variere fra 3 måneder til godt et år.

Med venlig hilsen

XXXXX XXXXX, XXXX-kommune"


Bemærk venligst, at Folketinget har skærpet og præciseret lovgivningen i 2009, hvor det skal være kommunalbestyrelsen som vedtager sociale sagsbehandlingsfrister og ikke embedsmænd.

Hvor mon embedschefen har fundet sagsbehandlingstiden, 3 - 12 måneders frist for invalidebil? Et lille privat slag på tasken?

Tror læseren at XXXXX-kommune nu efter 10 måneder har bragt orden i tingende og overhold de krav Folketinget har fastsat med vedtagelse og offentliggørelse af sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2?

Nu afventer vi svar fra Kalundborg kommune og efterfølgende indklager jeg XXX-kommune for Tilsynet, hvis juristerne her ellers gider at tage sig af slige henvendelser fra borgerne.

Hilsen Peter

109.571

Sidst redigeret af phhmw; 29-07-2015 kl. 08:53.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat