Emner: Formuegrænse
Se enkelt indlæg
Gammel 12-01-2017, 12:25   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Ros til dig Misly M , for at have styr på alle de love om muligheder og begrænsninger.
Gid det var mig, men jeg har lige et spørgsmål vedr. formuegrænse.

Jeg synes at huske, at beløbet 10.000 har været det samme i årevis. Udgifter stiger jo hvert år, så???
Tak!
Skal siges at det også har taget mig et par år at stykke den viden sammen

Jo, udgifter stiger, men hvis man f.eks. sætter 100 kr om måneden ind på en budgetkonto, til en årlig regning på 1200 kr, så tæller de penge ikke med som formue.
Og ens indtægt er jo først formue måneden efter, altså det man har "gemt" (fordi man ellers bare kunne spare op på en nem-konto og kalde det indtægt).

Fra vejledningen ang formue:
"Eksempler på formue

73. Formue er fx

penge, herunder overskydende skat, og værdier, som hurtigt kan omsættes til penge, fx aktier, obligationer, andre værdipapirer samt guld, sølv o.l.,
kapitalpensioner,
kostbart indbo, fx malerier og tæpper samt indbo udover det normale,
lotterigevinster, fx pengebeløb, forbrugsgoder, rejser m.v.,
biler,
sommerhuse.

Kommunen ser normalt bort fra formue i form af ejerbolig eller andelsbolig, hvis ansøgeren/familien bor der. Hvis der er en betydelig friværdi i boligen, kan kommunen ud fra en konkret vurdering henvise ansøgeren til at optage lån, forudsat at den pågældende vil kunne klare de øgede boligudgifter, der følger med lånet."

Så at ens udgifter stiger, øger jo ikke behovet for at kommunen skal se bort fra mere formue

Men satserne stiger jo netop lidt hvert år, netop fordi udgifter og den slags stiger. Ved årsskiftet til 2017 er alle kh satser steget med 1,60%
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat