Se enkelt indlæg
Gammel 11-09-2017, 17:32   #113
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Mandag d 11 sept 2017 "Journalnotat" efter personlig fremmøde.

Jeg måtte flere gange insistere på at notatet blev formuleret på en måde,
så det ikke kunne misforstås, samt at alle omlysninger kom med i notatet.

Det blev ikke 100% som jeg ville have skrevet det, og hun var ikke meget
for at lave de formuleringer som jeg bad om, og jeg er stadig ikke tilfreds med det.

Så meget for Offentlighedslovens § 6 og 13 om notatpligt...

Hvorfor har kommunerne notatpligt...?

Lånt fra Holbæk kommune, men gælder i hele landet...

"Som medarbejdere i kommunen er vi omfattet af reglerne om notatpligt. Det betyder, at vi har pligt til at notere mundtlige oplysninger i en sag..."

"Det første hensyn er af ordensmæssig karakter og betyder, at kommunen gennem sine journalnotater har overblik over en sag og kan dokumentere alle oplysninger og ekspeditioner. Journalen skaber klarhed over sagens faktiske omstændigheder. Det betyder, at kommunen gennem sine journalnotater har et tilgængeligt overblik over sagen, så for eksempel en ny sagsbehandler kan overtage sagen uden at skulle starte forfra."

"Det andet hensyn er borgerens ret til aktindsigt og partshøring. Borgeren kan ikke håndhæve sin ret til at se alle oplysninger, hvis de ikke er noteret på sagen. Hvis oplysninger ikke fremgår af sagen, har borgeren ikke mulighed for at få indblik i, hvordan kommunen ser sagen."

"Det tredje hensyn er andre myndigheder og personers adgang til at føre kontrol med, at sagen er behandlet korrekt. Eksempler kan være ankenævn og Ankestyrelsen, der har brug for alle oplysninger for at kunne tage stilling til en klage."

"HVAD HAR VI PLIGT TIL AT NOTERE?
Vi har pligt til at notere generelle oplysninger, således at notatet blandt andet kan tids- og stedfæstes. Det drejer sig helt overordnet om f.eks. navn på en borger, der henvender sig, dato for henvendelsen og eget navn. Derudover har vi f.eks. pligt til at notere årsagen til henvendelsen, indholdet af henvendelsen samt eventuel rådgivning eller vejledning, vi har ydet, og information om andre væsentlige ekspeditioner."

Sagsdisciplin
kammeradvokaten.dk om Notatpligt.

kammeradvokaten.dk om Journaliseringspligt.

kammeradvokaten.dk om Vejledningspligt.

I øvrigt kunne computeren ikke udskrive alle de nedskrevne informationer, og hele Lærkervej har lige for nyelig fået udskiftet deres IT system... ... så den unge dame spurgte mig om det var okay at hun copy-pasted over til et Worddokument, jeg sagde ok, bare hun ville give det et stempel.




.

Sidst redigeret af Kio; 11-09-2017 kl. 17:42.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat