Se enkelt indlæg
Gammel 24-07-2009, 16:46   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu er det jo sådan at loven i og for sig giver kommunen lov til at tvinge folk på førtidspension men jeg kan forestille mig at det skal være mere end meget overbevisende at der ikke er flere muligheder på arbejdsmarkedet ...

hvis man læser i loven så står der jo ...
Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.
Men der står jo så yderligt om behandlingen af en sådan sag


Citat:
Kommunen kan fortsat påbegynde en førtidspensionssag og tilkende førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom, når det er åbenlyst, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres fx på grund af svær kronisk hjerneskade. Kommunens afgørelse om at rejse en pensionssag kan ankes.

Behandlingen af sådanne sager skal også ske efter reglerne i arbejdsevne-bekendtgørelsen.
Hvis der er lavet en ressourceprofil og der er mulighed for job i gammel virksomhed og en mulighed i form af genoptræning så kan jeg slet ikke forestille mig at sådan en person ikke vil få medhold i ankenævnet det lyder jo lidt vanvittigt og mere som om der skal spares på genoptræning og er der så en ægtefælle med en god indtægt ja så ved vi jo godt hvad der er billigst for kommunen ikk ....

men mon ikke der kommer medhold i anken...

Så længe de kan tvinge halvdøde mennesker med en arbejdsevne på fleks så skulle det være mærkeligt at man ikke kan slippe for en pension og som også Zuza skriver så er skånejob jo også arbejde , så måske personen samtidig skulle søge om genoptræning for at forbedre sin arbejdsevne til et skånejob , så kommunen kan se at en pension ikke er nok til at lukke den sag
  Besvar med citat