Se enkelt indlæg
Gammel 18-02-2021, 19:59   #185
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ekspert: Måden, Mikkel blev overvåget på, var ulovlig

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ko...vligt-vurderer

Kommune overvågede handicappede Mikkel i seks dage. Men det var ulovligt, vurderer ekspert

Kommuner bryder menneskerettigheder og loven, når de overvåger handicappede unødvendigt længe, mener eksperter.

Da Skive Kommune ville finde ud af, hvor meget hjælp Mikkel Hansen, der har et handicap, havde behov for, fik de observatører til at holde øje med ham inde og uden for hjemmet.
Om mandagen overvågede de, hvad Mikkel Hansen foretog sig fra klokken 8 til 22.46.
Om tirsdagen fra kl. 9-22.05.
Om onsdagen fra kl. 9-22.45.
Om torsdagen fra kl. 8.30-22.30.
Om fredagen fra kl. 10-23.24.
Og om søndagen fra kl. 8-23.11, hvor den sidste note lød: ”Nu er M puttet og klar til at sove”.

I alt skrev observatørerne 18 sider om, hvad Mikkel Hansen gjorde og sagde i løbet af de seks dage.

Mange forskellige detaljer og tidspunkter blev noteret. Som for eksempel at Mikkel Hansen tissede i en kolbe, ikke selv kunne komme i tøjet og var i bad. Observatørerne skrev også, hvad Mikkel Hansen søgte på, mens han googlede på sin tablet, at han fik besøg af en veninde, hvad han talte om og fik på sin rugbrødsmad.

Mikkel Hansen har siden fødslen haft cerebral parese, svær spasticitet i benene og nedsat finmotorik og spasmer i hænder, arme og krop.
Han oplevede, at overvågningen i privaten viste, at kommunen ikke stoler på ham.
-Der er en mistillid. Jeg føler mig mistænkeliggjort fra starten, som om jeg bare vil rage til mig og snyde mig til mere hjælp, end jeg har behov for, siger han.
Mikkel Hansen husker, at privatlivet var væk, da han skrev en SMS, mens en observatør sad og kiggede på.

- Det var voldsomt de første dage. Det er specielt, at der kommer en fremmed i dit hjem, der skal observere dig. Du opfører dig ikke så privat og frit, som du ellers ville gøre, siger Mikkel Hansen

Ekspert: Måden, Mikkel blev overvåget på, var ulovlig

Det er blevet mere almindeligt, at kommuner overvåger mennesker med handicap for at udmåle hjælp. Halvdelen af landets kommuner har siden 2017 observeret handicappede. Overvågningen tager alt fra få timer, til flere døgn og uger, viser DR´s aktindsigt til kommunerne.

Men overvågning af Mikkel Hansen tog så lang tid, at den var ulovlig, vurderer Søren Blæsbjerg, juralektor på Aalborg Universitet, der forsker i handicap og underviser i socialret.
- Jeg mener, det er i strid med loven og reglerne, når man overvåger en person i så lang tid for at vurdere, hvilken hjælp man skal have, siger han.

Flere kommuner observerer handicappede

49 kommuner har siden 2017 observeret handicappede for at afgøre, hvilken hjælp de har behov for. Observationerne svinger fra få timer til dage og uger, viser DR´s aktindsigt. Overvågningen er taget til. I 2017 oplyser kommunerne om 31 observationer, mens der var 55 i 2019.

Se kortet.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat