Se enkelt indlæg
Gammel 11-08-2010, 07:47   #9
Blomsterglad
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
Blomsterglad er ny på vejen
Hej Curls - og evt. Sabrina K hvis du også synes det er lidt uklart hvad jeg har skrevet),

Nu håber jeg ikke, at det drejer tråden i en anden retning end den oprindeligt tiltænkte, men da Sabrina K har spurgt til en § 56 aftale håber jeg det er ok...

Det behøver ikke være 10 sammenhængende dage. Fraværet kan også dække over, hvis du eksempelvis skal til undersøgelse/ indlæggelse/ ambulant behandling vedr. din sygdom.

Følgende fremgår af sygedagpengelovens § 56:

"En §56-aftale kan etableres hvis:

* en medarbejder er kronisk syg eller vender tilbage efter langvarig sygdom og har øget risiko for at have sygefravær – mindst 10 fraværsdage om året eller
* en medarbejder skal indlægges/deltage i behandling – beslutningen om indlæggelse/behandling skal være truffet inden ansættelsen eller
* arbejdsgiveren allerede har udbetalt dagpenge eller løn under sygdom i mindst to uger inden for det seneste år for samme lidelse som personen skal indlægges/i behandling for."

Ovenstående er direkte afskrift efter sygedagpengelovens § 56.

Lidt mere forklaring:

En § 56-aftale gælder for 2 år ad gangen og omfatter kun fravær på grund af den lidelse, der er anført på. En ny aftale kan indgås efter et år, hvis lidelsen har medført mindst 10 fraværsdage i det forløbne år, eller der er forventning om, at den vil medføre dette fremover. Jobcentret kan indhente lægelige oplysninger - men det afhænger af, hvilke lægelige oplysninger jobcenteret allerede er i besiddelse af.

Det vigtige i ovenstående er, at du skal bemærke, at der er et "eller" efter hvert punkt. Det betyder, at du skal ikke opfylde alle punkterne for at komme i betragtning til en § 56 aftale. Det er tilstrækkeligt, at det blot er en af punkterne.

Så jeg vil klart anbefale dig at kontakte dit jobcenter snarest muligt, så det kan blive afklaret hvorvidt du er berettiget til en § 56 aftale.

Hvis det stadig ikke giver helt mening skriver du bare igen, så skal jeg forsøge, at forklare det lidt bedre.

Held og lykke med det.

Vh
Blomsterglad
Blomsterglad er ikke logget ind   Besvar med citat