Se enkelt indlæg
Gammel 04-09-2021, 10:42   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.723
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ref # 6 Brøndby kommune har ikke Pensionsnævn. Sundhedskoordinator

Svar fra DUKH:

Tak for din henvendelse til DUKH – Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet.

Vedr. Dit spørgsmål: kan kommunen ene og alene, træffe en afgørelse om bevilling af førtidspension? Her henviser du til at rehabiliteringsteamet indstiller
til pensionsnævnet.

I Bekendtgørelse om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension m.v. fremgår i § 7, at Rehabiliteringsteamet indstiller til kommunen, om borgeren skal have et ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende eller førtidspension

Der står således ingen steder i lovgivningen noget om at der skal nedsættes et pensionsnævn.

DUKH bekendt foreligger der ingen regler/afgørelser på området om, hvorvidt kompetencen til at træffe afgørelse om førtidspension skal ligge i et pensionsnævn.

Det fremgår også i disse artikler: https://socialraadgiverne.dk/faglig-...i-kommunernes- https://vbn.aau.dk/da/clippings/inge...pensionsnævnet

CITAT"Beskrivelse
Styrelsen for Arbejde og Rekruttering (STAR) slår fast i en mail, at det ikke passer, at alle kommuner skal have et pensionsnævn. STAR mener, at hjemmelen til at nedsætte et pensionsnævn er den generelle hjemmel for kommunerne til at nedsætte stående udvalg, som findes i kommunestyrelseslovens paragraf 17. Det fremgår også af paragraf 20, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for og beslutter, hvordan kommunen skal planlægge og udføre sin virksomhed på det social og sundhedsmæssige område efter den sociale lovgivning. Dorte Caswell, lektor ved Aalborg Universitet, bakker dette op. Det vides ikke helt, hvem der fandt på pensionsnævnet, men Bruno Lind,direktør i Næstved Kommune, formoder, at det er sket i forbindelse med arbejdsmarkedsreformen i 2013. Kilder:Sjællandske Næstved, sektion 1, side 8, 29-06-2017"CITAT
slut

Uanset om afgørelsen træffes af rehabiliteringsteamet eller en anden instans, skal alle sagsskridt tages, grundlaget skal være på plads og den faglige vurdering om uarbejdsdygtighed, skal være beskrevet, for at en afgørelse om førtidspension er gyldig Jf. pensionslovens §19.

Det er altid kommunen i første instans, der træffer afgørelse om tilkendelse
eller afslag på førtidspension. Herefter kan afgørelsen så påklages i anden instans til Ankestyrelsen.

Du har tillige spurgt, om følgende:

Sundhedskoordinatoren, fra Regionen, som sidder i Rehabiliteringsteamet er vel inhabil, når afgørelsen om en borger skal bevilges førtidspension?

Det spørgsmål er jeg usikker på, hvordan jeg skal besvare, da jeg ikke helt kan
se hvordan en sundhedskoordinator fra regionen skulle være inhabil ift. en kommunal afgørelse om førtidspension.

Sundhedskoordinatoren sidder i forvejen med i rehabiliteringsteamet og er med til at lave selve indstillingen.

Jeg tillader mig at henvise til Forvaltningslovens §3 omkring inhabilitet, til kommunestyrelseslovens §17
(nedsættelse af udvalg, råd og nævn) og til Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. § 9-18a. (organisering i rehabiliteringsteamet).
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. Forvaltningslovens §3
Bekendtgørelse af lov om kommunernes styrelse i §17.

Du er velkommen til at kontakte DUKH igen, hvis ovenstående ikke giver dig fyldestgørende svar på dit spørgsmål.

Fornyet henvendelse til DUKH skal ske på tlf. 76 30 19 30 eller via Rådgivningsportalen.


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 04-09-2021 kl. 10:47.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat