Se enkelt indlæg
Gammel 06-06-2021, 16:36   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Louise Schelde Frederiksen - Jurist og Lektor, cand.jur

DE BLEV PARKERET I RESSOURCEFORLØB, MEN HAR NU FÅET FØRTIDSPENSION!

21.994 personer er lige nu tilknyttet et ressourceforløb. Kun 9.905 heraf har en aktivitet. Og kun 337 personer har ordinære løntimer. De såkaldte passive ressourceforløb eksisterer fortsat.

Som jeg tidligere har skrevet, skal ressourceforløb ikke bruges som en parkeringsplads. Men det sker.

Det er også sket for de 3 kvinder i skal møde her.

Stella fik i 2014 bevilget et fleksjob og forsøgte at hænge fast med neglene trods svær sygdom. Først ca 15 timer, men efter forværring i tilstanden og med kun 2 timers ugentlig arbejdsevne tilbage måtte arbejdsgiver give op.

Kommunen argumenterede dog for et nyt udviklingsperspektiv og annullerede fleksjobsbevillingen i juni 2020 og visiterede til et 5 årig ressourceforløb.

Efter juridiske drøftelser har kommunen nu erkendt og erstattet ressourceforløbet med en førtidspension.

Sophie blev i 2015 sygemeldt fra sit arbejde. Først modtog hun sygedagpenge, derefter uddannelseshjælp og i 2018 blev hun visiteret til et 5 årig ressourceforløb. Klinisk Funktion gjorde allerede i 2018 gældende, at behandlingsmulighederne var udtømte og at praktikforløbet på 1 time ugentligt havde forværret tilstanden.

Alligevel visiterede kommunen til et ressourceforløb, hvor intet siden er sket.

Nu har kommunen efter flere juridiske drøftelser bevilget en førtidspension.

Lone har siden barndommen været syg og havde i Folkeskolen derfor store vanskeligheder ved at følge undervisningen. Da hun fyldte 18 år startede et nyt uddannelsespres i jobcentret, trods uændret helbredstilstand.

Først uddannelseshjælp, derefter et 5 årig ressourceforløb fra december 2019. Lone kan ikke bo alene og får massiv hjælp i hjemmet af et hjælperteam.

Nu har kommunen efter juridiske drøftelser givet efter og bevilget en førtidspension.

Stella, Sophie og Lone er nogle af dem, der ofte angribes i den offentlige debat.

De kan vel udvikle sig i et ressourceforløb, tage en uddannelse eller få et arbejde.

De tæller med i de sorte statistikker og de er ikke alene.

Alt for mange på sygedagpenge, uddannelseshjælp, kontanthjælp, i jobafklaringsforløb og ressourceforløb står jævnfør statistikkerne til rådighed for arbejde, men er i realiteten fejlcastet og fastholdt i meningsløse forløb af jobcentret på ubestemt tid.

Det skal ændres med sagsbehandlingsgaranti. Og det forfejlede narrativ og den hårde tone om syge mennesker skal følge med.

Jeg havde muligheden for at hjælpe de 3 kvinder videre trods en meget stram kalender på nuværende tidspunkt.

Jeg glæder mig til, at kunne hjælpe endnu flere videre med vores familiefond, meget snart.

Rigtig god søndag!

- Louise Schelde Frederiksen
Jurist, cand.jur - Lektor i jura


https://www.facebook.com/socialerettigheder/

TAK, til Louise Schelde Frederiksen

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat