Se enkelt indlæg
Gammel 25-02-2016, 17:50   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hubbie Se meddelelser
I løbet af sommeren 15 får jeg problemer med nakken og brystryggen. Mange hold i nakken, tiltagende smerter, sovende fingre. Lægen vurderer, at det er psykisk og sikkert skyldes muskelspændinger.
Som "gammel" rygpatient er jeg de seneste par år nået frem til en helt anden vinkel på rygsmerter, en vinkel som især "florerer" blandt nogle alternative behandlere.

Allerførst lidt om mig selv.
Jeg er nu 52, jeg var 22 da jeg fik taget de første røntgenbilleder af ryggen, og de blev jo taget fordi jeg havde klaget over rygsmerter mere end én gang.
Senere blev der taget nye røntgenbillede, denne gang med funktionsoptagelser, og så kom diagnosen, arcolyse med spondylolistese L4/L5 (fremadglidning af lændehvirvel).
På et tidspunkt blev der taget billeder, som også viste lidt problemer ved TH10, disse blev senere afvist.

Jeg kæmpede med kommunen i 15 år før jeg blev tilkendt fp. Undervejs blev jeg mange gange mødt af påstande om, at jeg ikke burde have så mange smerter med den ryglidelse.
Og jeg har da også kunnet læse, at mange har denne lidelse uden nogensinde, at have smerter derfra.

I mange år tog jeg Ibumetin for smerterne, men siden ca. 2002 har jeg fået Dolol på recept.

Nu til noget helt andet, og så alligevel ikke.
Siden jeg var et sted i 20'erne er min fordøjelse blevet mere og mere træg, og set i bakspejlet gik det rigtigt ned af bakke efter jeg begyndte på Dolol.

De sidste ca. 5 år har jeg søgt med lys og lygte på en forklaring på mine fordøjelsesproblemer, først det sidste halve års tid har jeg nærmet mig en forklaring og en løsning.

Den sidste måned har jeg ikke taget Dolol (med undtagelse af et par dage i forb. med en tandudtrækning, og det fortrød jeg seriøst), og det bliver mere og mere tydeligt, at mine ryg-problemer har haft en sammenhæng med mine fordøjelsesproblemer.

Forstoppelse (også den skjulte, som vi ikke kan mærke) kan sidde og genere nogle nervebaner, og give gener helt andre steder end i maveregionen.

Eksempelvis har jeg erfaret utallige gange, at når jeg har ondt i baghovedet og spændinger i nakke-området, og vågner om morgenen med seriøse rygsmerter fordi jeg har ligget og spændt i ryggen, så har jeg forstoppelse i den første del af tyktarmen, også selvom jeg kommer af med noget min. én gang om dagen.

Så, prøv at give din fordøjelse lidt opmærksomhed. Føler du dig f.eks. tit oppustet eller anspændt i mave-regionen, eller har du svært ved, at komme af med "det"?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat