Se enkelt indlæg
Gammel 06-11-2009, 12:39   #1
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
EF-forordning 1408/71 og ret til fuld pension

En vandrende arbejdstager er dog kun berettiget til fuld pension forstået på den måde, at personen skal kunne sammenstykke en hel pension med alle de brøkpensioner, personen modtager fra de medlemsstater, hvor personen har været omfattet af de pågældende landes pensionsordninger, der er omfattet af EF-forordning 1408/71.

Jeg henviser i denne sammenhæng til Europa-parlamentets behandling fra den 29.9.2009 af et andragende fra en spansk statsborger om retten til fuld pension, hvis den afhænger af forsikringstidens længde, som f.eks. den danske eller den tyske pension eller langt de fleste pensioner indenfor EU/EØS:

http://www.europarl.europa.eu/sides/...DA&language=DA

Ret til fuld dansk pension er betinget af, at personen har haft fast bopæl i Danmark i 4/5 mellem det fyldte 15. år og tidspunktet for pensioneringen, og det gælder både ret til fuld folkepension og ret til fuld førtidspension, og her anvendes art. 45 i EF-forordning 1408/01 (sammenlægningsprincippet) ikke, jf. art. 46, stk. 1 og art. 46, stk. 1, litra b) i EF-forordning 1408/71, fordi Danmark også kun skal beregne en forholdsmæssig andel (pro-rata-pension) alene efter de danske regler for beregning af pension.

Min tyske alders- og førtidspension afhænger af, at jeg mindst har været forsikret i Tyskland i 5 år, og for ret til førtidspension tillige kan påvise mindst 36 pligtbidragsmåneder indenfor de seneste 5 år før ansøgning om tysk førtidspension, og som afhænger af mine indbetalte bidrag og gennemsnitslønnen i Tyskland.

Tyskland skal dermid anvende art. 45 i EF-forordning 1408/71, fordi Tyskland skal beregne pensionen efter art. 46, stk. 2 i EF-forordning 1408/71, som også kun beregnes som en forholdsmæssig andel (pro-rata-pension) efter forordningens regler og efter de tyske regler, hvorefter jeg har ret til modtage den pension, der er størst, altså enten den efter forordningens regler eller den efter tyske regler.

Så uretfærdigt det end måtte lyde nu, så mener jeg efterhånden, at hverken det danske eller det tyske og andre medlemsstaters eller forordningens ret til pension er uretfærdige.

Vi er kun berettiget til de pensioner, vi har optjent ret til de pågældende medlemsstater, og afhænger disse pensioner af forsikringstidens længde, så har vi altså også kun ret til den pension, vi har optjent ret til efter forsikringstidens længde.

Danmark er det land i Europa, der vist nok yder den største pension efter forsikringstidens længde, som beregnes efter faste takster.

Og havde jeg ikke haft bopæl i Danmark og ret til en brøkpension fra Danmark, så ville min pension, hvis jeg kun havde optjent ret til tysk pension, svare til ca. 2100,00 kr. brutto pr. måned, og som muligvis ville være en smule højere, når jeg overgår til tysk alderspension, mens jeg på nuværende tidspunkt alene efter dansk lovgivning om social sikring får udbetalt 27/40 eller 10.600,00 kr. brutto pr. måned i førtidspension, så jeg faktisk har en indtægt nu, der svarer til den løn, jeg tjente ved min sidste arbejdsgiver i Tyskland.

Og hvis jeg stadig havde arbejdet, indtil jeg overgår til alderspension, så ville min tyske alderspension være meget højere end kun en dansk pension og en pension fra ATP, men så høj bliver den ikke mere, fordi jeg ikke er arbejdstager længere i Tyskland og ikke indbetaler flere bidrag.

Så jeg synes bestemt ikke, dette system er uretfærdigt, og I må meget undskylde, når jeg foretager en kovending igen, for ingen har tvunget os til at flytte til andre medlemsstater indenfor EU/EØS, hvor pensioner er lavere end en dansk pension.

Brøkpensionister kan have ret til et personligt tillæg som folkepensionist efter lov om social pension eller som førtidspensionist efter de gamle regler efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Brøkpensionister, der har fået tilkendt førtidspension fra 1.1.2003 kan derimod søge om et supplement efter § 27a i aktivloven.

Ankestyrlsens principafgørelser A-18-06, A-22-07, A-12-08 og A-25-08 er dog i strid med førtidspensionsreformen fra 2003 (L 137 af 15/12/2000) og EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71, fordi Ankestyrelsen diskriminerer en bestemt persongruppe med lovligt ophold i Danmark, når Ankestyrelsen påstår, at alene brøkpensionister og deres familiemedlemmer skal underlægges andre og skærpede adgangskrav, når de søger om en supplerende forsørgelsesydelse efter kap. 4 i aktivloven, end dem der gælder for resten for resten af befolkningen i Danmark, og endda mener, at alene brøkpensionister og deres familiemedlemmer, som den eneste persongruppe med lovligt ophold i Danmark ikke skal have ret til minimumsydelser som levefod efter aktivloven, og endda skal underlægges et i den danske bistandslovgning i 1987 ellers afskaffet skønsprincip, hvor der i stedet blev indført et retsprinicip med minimumsydelser i den danske bistandslovgivning i stedet for.

Som denne diskrimination i sig selv ikke er nok, så mener Ankestyrelsen endda, at brøkpensionister og deres familiemedlemmer skal underlægges et skønsprincip efter reglerne for personligt tillæg for førtidspensionister, altså efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, selvom de nu er underlagt reglerne i lov om social pension, hvorefter personligt tillæg kun er forbeholdt folkepensionister, fordi Ankestyrelsen i disse principafgørelser påstår, at der ikke skulle være andre holdepunkter herfor i L 137 af 15/12/2000, førtidspensionsreformen fra 2003.

Af bemærkningerne til de enkelte bestemmelser i lovforslaget til § 1, nr. 15 og nr. 33 og til § 4 i L 137 af 15/12/2000 fremgår det derimod klart og tydeligt, at hjælpen efter § 27a i aktivloven skal tilkendes efter de almindelige regler i aktivloven, og her menes § 11, stk. 2, nr. 1-3 i aktivloven, som skal udgøre forskelsbeløbet mellem fuld førtidspension som affattet i § 49, stk. 1, nr. 8 i lov om social pension efter fradrag af brøkpensionistens og ægtefællens/samleverens indtægtsgrundlag beregnet efter kap. 4a i lov om social pension og efter fradrag ef evt. udenlandsk pension, hvis ansøgerens ikke har en formue der overstiger de grænser, som er fastlagt i § 14 i aktivloven.

Denne praksis anvendte Ankestyrelsen også i sine principafgørelser A-8-05 og A-2-06 omkring § 27a i aktivloven, men med Ankestyrelsens principafgørelser A-18-06 og A-22-07 påstår Ankestyrelsen nu det modsatte.

Af vejledning nr. 126 af 23.11.2002 om kontanthjælpssater for 2003 fremgik også de faste takster for fuld førtidspension under hjælp til visse persongrupper efter § 27a i aktivloven som følge af førtidspensionsreformens ikrafttræden, men i de efterfølgende år har den danske lovgiver undladt at oplyse disse satser i de efterfølgende vejledninger om kontanthjælpssatser, hvilket efter min mening er en grov tilsidesættelse af borgernes retssikkerhed i Danmark.

Desuden påstår den danske lovgiver, at hjælpen efter § 27a i aktivloven ikke skulle være nogen social sikringsydelser efter EF-forordning 1408/71, fordi den fremgår af den danske bistandslovgivning, og derfor kun skulle være en social fordel efter EF-forordning 1612/68.

Men EU-domstolen har gentagne gange fastslået f.eks. i sag C-307/89, sag C-65/92 og 122/84, at ydelser, der har til formål at forhøje pensioner med en supplerende ydelse, er ydelser efter art. 3, stk. 1, art. 4, stk. 1 og stk. 2, art. 46 og art. 51, stk. 2 i EF-forordning 1408/71.

Med EU-dommen sag C-307/89 blev Frankrig endda dømt for kontraktbrud mod art. 3, stk. 1 i EF-forordning 1408/71 for at have påstået det samme som Danmark gør nu ang. § 27a i aktivloven.

Jeg håber min klage ved Ankestyrelsen om praksis omkring § 27a i aktivloven er i strid med Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 vil falde ud til vores fordel, men som sagt en ting er at have og anden ting er at få ret, selvom man har kunnet bevise, at man har ret.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 06-11-2009 kl. 12:51.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat