Se enkelt indlæg
Gammel 07-11-2009, 00:07   #24
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Bæredygtige pensioner...

er en kedelig sag, men sociale ydelser er nu ikke gratis og skal bæres af den skattepligtige befolkning.

Og som sagt afhænger pensioners størrelse i langt de fleste medlemsstater indenfor EU/EØS nu engang af forsikringstidens længde og af størrelsen af de indbetalte bidrag fra personligt forsikringspligt arbejde.

I Danmark afhænger pensioner også af forsikringstiden, men hvor størrelsen af pensionen derimod beregnes ud fra en fast takst, som er ens for alle, uanset om har arbejdet eller betalt skat i Danmark, og jeg må sige denne pensionsordning er langt mere social end i langt de fleste andre medlemsstater.

Jeg har som mor til et barn i Tyskland kun haft mulighed for at arbejde på halv tid, og har således også kun indbetalt det halve af bidrag, så min pension bliver da ret beskeden set i forhold til min daværende mands pension, der kunne fortsætte med at arbejde på fuld, fordi en af os skulle tage sig vores datter, og en dagplejemor eller institutionsplads simpelthen ville have været for dyr en løsning for os.

Men alligevel har Ragdoll ret i, at vandrende arbejdstagere på en måde straffes for have gjort brug af arbejdskraftens frie bevægelighed, når vandrende arbejdstagere ikke optjener ret til fuld pension af den grund, som andragendet til EU-Parlamentet fra den spanske statsborger, som jeg henviste til i min tråd, også beviser.

Dog ville situationen uden EF-traktaten og EF-forordning 1408/71 da være endnu værre, for så ville jeg ikke have ret til en tysk førtidspension, og skulle vente til 2030 for at få udbetalt en pension fra mine indbetalte bidrag til jeg overgår til tysk folkepension, og havde jeg kun indbetalt bidrag i mindre end 5 år, ville jeg ikke se en eneste € af mine tyske indbetalte bidrag.

En pension fra andre medlemsstater indenfor EU/EØS må heldigvis ikke medføre en nedsættelse af en dansk social pension, for den skal fradrages i den personlige indkomst, og må derfor ikke indgå i indtægtsgrundlaget, når en dansk social pension skal beregnes, jf. kap. 4 og 4a i lov om social pension og kap. 4 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Og desværre vil min sag ved Ankestyrelsen ikke forbedre situationen for folkepensionister og for førtidspensionister efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, fordi de kun kan få supplement til deres pensioner efter reglerne om personligt tillæg.

Og om min sag vil betyde en forbedring for førtidspensionister fra 1.1.2003, som kun har optjent ret til en brøkpension, må tiden vise, for en ting er at have ret og en anden er at få ret.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 07-11-2009 kl. 00:15.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat