Se enkelt indlæg
Gammel 28-11-2009, 01:13   #7
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Jeg skal nok melde tilbage, når jeg har mere info.

Citat:
Oprindeligt indsendt af superkok Se meddelelser
ja fortæl endelig hvis du slipper for det .men jeg er nød til at spørge hvor have bil og ikke selv vil betale vægafgift
Jeg købte min bil for egne penge i marts 2006. Jeg havde ikke før synes det var nødvendig med bil, da jeg klarede mig fint. Da jeg kommer til skade på job i 2005, hvor jeg får ødelagt en nerve i benet og bliver opereret for 2 discus prolapser, finder jeg ud af, hvor besværligt det er at komme rundt og køber derfor en bil.

Dels for at lette mine muligheder i et fleksjob og dels til at fragte mig til mine fritidsinteresser. Det var en lettelse at køre til job og div.. Ikke at skal bruge kræfter på at gå til bus og div., var en befrielse.

Da jeg så den 1/10 i år, igen bliver opereret i ryggen for 2 discus prolapser, forsnævring nederst i ryggen + en instrumenteret stivgørelse af 3 led (DESE), DA får jeg virkelig brug for min bil til at komme rundt, da gangdistancen er mere foringet, end den var i forvejen.

Jeg finder så ud af, at der er en mulighed for fritagelse for betaling af vægtafgift i "Lov om vægtafgift" § 16 stk 1. Jeg har ikke brug for en invalide-/trivselsbil (endnu), da jeg har min egen, men selvfølgelig søger jeg da om fritagelse, da jeg hører under kategorien for at kan tilldeles en bevilling til det.

§ 16 i lov om vægtafgift:


§ 16. Personer med varigt nedsat funktionsevne, som efter lov om social service kan opnå støtte til erhvervelse af en bil, fritages for vægtafgift og tillægsafgift for privat anvendelse. Afgiftsfritagelsen gælder kun, så længe køretøjet er registreret for og benyttes af den pågældende.

Stk. 2. Socialministeren fastsætter nærmere regler vedrørende afgørelser om afgiftsfritagelse efter stk. 1.


Tilføjelse af mig:

Socialministeren har så lavet reglen, så det hovedsagligt er mennesker med nedsat funktionsevne, der har et arbejde, eller er under uddannelse, der kommer i betragtning.


Det har da absolut intet at gøre med, om jeg ikke ikke vil/har råd til at betale de ca 2900 kr om året, for det har jeg. Det har noget at gøre med, at jeg har et handicap og jeg skal ha' en mulighed for at kunne klare mig i jobmuligheder, på lige fod med andre "raske" på min alder. I følge anden lov/målsætning for Staten, skal jeg ikke bremses af et handicap i en jobsituation. I min situation, er det et handicap mht. til min gangdistance, der kan bremse mig i et job, fordi jeg har problemer med at bruge offentlige transportmidler til job oa.. Det hedder noget så smukt som "ligeberettigelse". Min livskvalitet er vigtig, som for alle og kan ikke gøres op i penge. Jeg har fået større livskvalitet efter
jeg købte min bil og lettere ku' komme rundt.

Landets love er jo lavet for dig og mig og til at beskytte, men også til at benytte, når man får behovet, men ikke til at udnytte.

Jeg skal ikke forsvare mine valg, men skal finde ud af, og begrunde MINE behov for støtte/hjælp i en given situation og derefter søge hjælp i hht. lovgivningen.

Puha, det blev langt igen .

Sidst redigeret af Pophår; 28-11-2009 kl. 01:32.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat