Se enkelt indlæg
Gammel 20-08-2013, 19:54   #10
misery
misery
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2013
Indlæg: 22
Styrke: 11
misery er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
At tilmelde sig som almindelig ledig, velvidende at man ikke kan påtage sig et job... er vist ikke helt tilladt.
Selvom det ikke er rimeligt at sygedagpenge stopper, ja så vil det jo ikke ligeftem fremme din sag at blive raskmeldt.
Og en sag om eventuelt bedrageri overfor a-kassen, kan jo også komme til at give bagslag på sigt.
Jeg er i bund og grund enig med dig.

Dog er det næppe et fornuftigt valg at går ned til 12.000kr. for tre mennesker, hvor de månedlige faste udgifter er på 22.000 (uden mad).

Hvis vi vælger den "retfærdige vej" og hvis vi kan sælge andelsbolig og bil, vil vi stadig have underskud på 6-8.000kr.
Hvor skal man bo og hvad skal man spise?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Når lægen raskmelder dig, kan du vel godt få dagpenge.. men du bliver sikkert sendt uf, og hvis du så ikke kan klare det, ryger du ud af dagpengesystemet.

Så det er en stakket frist.

Det er jo ikke pga din mands indtægt at du ikke kan få kontanthjælp, når den ikke er højere - så det må være fordi I har formue.

Men måske har sagsbehandleren ikke haft helt styr på det - er set før.

Så du kan jo starte med at søge om kontanthjælp, og så se om du får det..
Formue har vi ikke, vi er i minus på alle områder. Jeg har henvendt mig til Jobbutikken, som sagsbehandleren anbefalede, og de synes ikke jeg har ret til kontanthjælp. De kan ikke vurdere om jeg er syg eller ej, min tidligere læge har jo udtalt sig om mig som om jeg er helt rask. Jeg har ingen diagnose, derfor er det svært at sygemelde sig videre.

Jeg forstår først og fremmest ikke, hvorfor kommunen nægter mig kontanthjælp (som i sig selv er en meget lav ydelse).

Min man tjener sølle 18.000kr. før skat og jeg kan læse mig ud af at vi skal op på 28.000kr. for at der ikke bliver givet KH:

http://www.detfagligehus.dk/sporgsma...rgsmal-74.html

Den sociale lovgivning

Kan jeg få kontanthjælp, hvis jeg er gift?

Ægtefæller er forpligtet til at forsørge hinanden indbyrdes. Det betyder, at når den ene ægtefælle mister sin indtægt, er det den anden ægtefælle, der har forsørgelsesforpligtelsen.

Kun hvis den samlede indkomst hos ægtefællerne er under et vist niveau, og ægtefællerne ikke har formue, kan der bevilges kontanthjælp fra kommunen.

Hvis den ene ægtefælle tjener under to gange taksten for forsørgere, hvilket i 2013 svarer til 13.952 x 2 = kr. 27904 kr. pr. måned, er den anden ægtefælle som udgangspunkt berettiget til kontanthjælp.

Hvis den ene ægtefælle er i arbejde vil der i beløbet på de 27.904 kr. skulle tillægges 15,23 kr. pr. udført arbejdstime. Det betyder, at det beløb I samlet set er berettiget til bliver højere, hvis den ene ægtefælle arbejder.

Hvis ægteparret er over 25 år og uden forsørgerpligt, er taksten kr. 10.500 x 2 = kr. 21.000 kr. pr. måned. Hertil lægges evt. tillæg pr. udført arbejdstime. Kontanthjælpens størrelse afhænger af en konkret beregning.

For at modtage kontanthjælp er hovedreglen, at man skal være aktivt jobsøgende.
misery er ikke logget ind   Besvar med citat