Se enkelt indlæg
Gammel 24-03-2013, 13:43   #1
JRSeat
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2013
Lokation: Fyn
Indlæg: 20
Styrke: 12
JRSeat er ny på vejen
HJÆLP! Sygedagpengestop 10 dage før operation.

Hej
Håber der er nogen der kan hjælpe mig hurtigt, da jeg er dybt frustreret over stop af sygedagpenge, trods det at jeg skal igennem en stivgørende rygoperation om 10 dage, så nu også har fået andre ting at tænke på.
Min historie kort fortalt:
Er en mand på 51 år, opereret for diskusprolaps i lænden, første gang i dec. 2010. Indlagt akut i maj 2012 på OUH med nye smerter i lænd og ben.
Opereret for ny prolaps aug. 2012, derefter genoptræning, som i nov. blev forværret pga. nye smerter. Sidst i nov. til kontrollen på sygehuset, mente lægen jeg havde fået en ny prolaps. Scanning 7. jan. 2013 viste ganske rigtigt ny prolaps, samme sted som de 2 foregående. Besked fra sygehus d. 13. jan. 2013, hvor jeg fik forelagt en ny operation, hvor de ville fjerne den defekte diskskive, indoperere en kunstig, samtidig stivgøre 2 hvirvler med skruer, så jeg fremover ikke får samme problemer igen, og mine bensmerter ville forsvinde.
Jeg har været sygemeldt siden operationen i aug. 2012, og også før den tid, haft meget sygefravær. Har haft en super arbejdsgiver som har givet mig fuld løn under hele perioden, men de har så været nødt til at opsige mig her fra den 1. maj 2013, men lovet der er en plads til mig igen, når jeg er helt ovenpå igen.
Efter meldingen fra sygehuset om den nye operation, skrev jeg til min sagsbehandler på jobcentret (13. jan.2013) hvor jeg redegjorde for det videre forløb, at jeg skulle til forundersøgelse/klargøring til operation d. 28. feb. 2013.
Den 5. feb. blev jeg så kaldt til samtale, hvor jeg skulle redegøre for mine forventninger til den kommende op. om jeg ville kunne arbejde igen osv.
Og selvfølgelig er mine forventninger da at komme tilbage igen, men da jeg endnu ikke er op. er det svært at sige hvor lang tid der går efterfølgende.
Fik så brev om at mine sygedagpenge ville ophøre d. 28.feb. 2013, men jeg kunne indgive en klage over afgørelsen, som jeg selvfølgelig gjorde.
Der skulle så være en høring, med en frist til d. 19.marts 2013, og har lige her igår d. 23.marts modtaget brev om, at beslutningen om mine sygedagpenge stop ligger fast. Jeg kan så igen klage over afgørelsen indenfor 4 uger.
I de 7 punkter i sygedagpengeloven §27, stk. 1, nr. 1-7 skriver de:
1. Det vurderes ikke overvejende sandsynligt, der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, du kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked. Der er lagt vægt på at du afventer operation, og at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at vurdere om der med tid vil blive behov for revalideringstiltag.
2. Det vurderes ikke nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge din arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger. Der er lagt vægt på du afventer en rygoperation. Hvis det viser sig at der er behov for en afklaring af din arbejdsevne, kan denne ikke iværksættes før ca. 1/2 år efter du er opereret. Det er aktuelt uvist om der med tid er behov for en afklaring af din arbejdsevne. Såfremt det viser sig at der er behov for en afklaring, vurderes usikkert om arbejdsevnen kan være afklaret indenfor 39 uger fra varighed.
3. Du er ikke under eller venter på lægebehandling, som vil medføre, du ud fra en lægelig vurdering, skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse indenfor 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden. Der er lagt vægt på at du endnu ikke er opereret og at resultatet af operationen, og dermed dens indflydelse på din arbejdsevne ikke kan fastlægges før efter at genoptræning efter operationen er afsluttet.
4. Du kan ikke opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det er ikke inden for 26 uger muligt at afklare, om du vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger.
Der er lagt vægt på at du endnu ikke er opereret, og at det derfor ikke kan udelukkes at du efter endt genoptræning kan raskmeldes til ordinær beskæftigelse.
5. Der er ikke tale om en livstruende sygdom; der foreligger ikke oplysninger hvoraf det fremgår der er tale om en livstruende sygdom.
6. Der er ikke rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om om sikring mod følger af arbejdsskade.
7. Der er ikke påbegyndt en sag om førtidspension. Der henvises i øvrigt til partshøringsbrevet af dags dato.
De skriver at afgørelsen er truffet i henhold til lov om sygedagpenge §24 og 27. De skriver også jeg kan søge kontanthjælp, men med eget hus og bil, er der heller ingen hjælp der.
Jeg er virkelig rystet over pludselig at blive smidt ud af systemet, så man bare står der uden nogen form for indtægt og hjælp.
Det skal lige siges mine rygproblemer ikke er arbejdsrelateret.
Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig, da det er hårdet pludselig at have fået dette her trukket ned over hovedet, samtidig med at skulle kæmpe med daglige rygsmerter.
På forhånd tak.
Hilsen
Jan
JRSeat er ikke logget ind   Besvar med citat