Se enkelt indlæg
Gammel 01-02-2009, 02:14   #1
calamityjane
Hvor skulle jeg ellers være
 
calamityjanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2008
Lokation: Hvidovre
Indlæg: 163
Blog Indlæg: 22
Styrke: 17
calamityjane er ny på vejen
Interessante gamle ord kan måske genbruges på andre områder?

Faktisk sad jeg og gennemlæste det brev jeg igennem min advokat har fået helt oppe fra kommunens Juridiske konsulent. og NÅR jeg så støder på en uforklarlig ordvalg med hensyn til vores sag, så smutter jeg en tur ind på nettet og her er der en dejlig side der hedder ordnet.dk, det er en Ordbog over det Danske Sprog
- dansk i perioden 1700-1950. og her findes en del ord kendte som såvel ukendte og igennem ordet hensigtsmæssigt jeg stødte på et ord og en SKØN forklaring og her kommer den:
Citat:
Lov-trækkeri, et. [-trag∂'ri?; ogs. lωutrag∂'ri?] (l. br. i alm. spr.) om (lovtrækkers) fremgangsmaade, bestaaende i ell. hvilende paa spidsfindig, snedig, smaalig, egennyttig fortolkning ell. benyttelse af en lov; anvendelse af kroglove ell. kneb (inden for lovens grænser). Dommerne (kan) med Kraft sætte Skranker for Lovtrækkeriets Krumveie. Forordn. 3/6 1796.Indl. Hostr.T.75. ved ethvert optænkeligt Lovtrækkeri lod man Varetægtsarresten og Forundersøgelsen strække sig ud over et halvt Aar. Brandes.VII.415. Altinget, det frie samfunds stolthed, blev en tumleplads for lovtrækkerier. ADJørg.IV.113. der har aldrig været den Bonde, som ikke bar Respekt for Lovtrækkeriet. Drachm.KW.94. JVJens. (IslSagaer.I.150).
SÅ istedet for indenfor det "kriminelle" miljø, kan man istedet for spørge sig selv om hvor mange kommuner der laver lov-trækkeri?? og hvor mange kommunale ansatte mon skal have en ordbog frem FOR at finde ud af hvad ordet betyder??
calamityjane er ikke logget ind   Besvar med citat