Se enkelt indlæg
Gammel 07-11-2019, 15:24   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvem kan egentlig raskmelde mig? Sygedagpengeloven

phhmw

Mange syge har oplevet at ens Jobkonsulent har raskmeldt dig. Endda før de første 22 uger er slut.

Ikke lægefagligt med i forhold til Sygedagpengeloven og de 7 forlængelse mulighederne

Personligt har jeg altid oplyst at Jobkonsulenten raskmelder dig, ikke lægefagligt, men i forhold til Sygedagpengeloven.

Sygedagpengestop:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Hvem kan egentlig raskmelde mig?

https://www.3f.dk/horsens/aktuelt/ny...SD-AqM-mrCPNA0

I fagforeningen oplever vi jævnligt, at vores sygemeldte medlemmer kan være i tvivl om hvem der egentlig kan tage stilling til om de skal raskmeldes, fordi det vurderes at medlemmet igen er klar til at arbejde eller stå til rådighed for arbejde.

Beslutningen om raskmelding er det alene din læge eller dig selv, som kan beslutte.

Det betyder, at et jobcenter ikke har bemyndigelse til at vurdere og beslutte om du skal raskmeldes. Jobcentrene kan alene tage stilling til, hvorvidt du har ret til sygedagpenge.

Jobcenteret skal altså vurdere og beslutte om du opfylder betingelserne i sygedagpengeloven og dermed er berettiget til at modtage sygedagpenge – hvis du opfylder betingelserne, er det også jobcenteret der løbende vurderer om du fortsat er fuldt uarbejdsdygtighed mv.

Hvis et jobcenter skønner, at du ikke længere er fuldt uarbejdsdygtig og dermed heller ikke berettiget til sygedagpenge, så er det ikke det samme som at sige, at du er raskmeldt. Hvis et jobcenter vil fratage dig retten til sygedagpenge, så skal du partshøres i sagen før dine sygedagpenge ophører, ligesom alle relevante oplysninger fra egen læge, sygehus mv. skal inddrages i vurderingen inden jobcenteret træffer en endelig afgørelse.

Beslutter et jobcenter at fratage dig retten til sygedagpenge skal du modtage deres afgørelse herom skriftligt og med en medfølgende klagevejledning, så du kan klage over jobcenterets afgørelse hvis du er uenig i den. - Et jobcenter har således ikke nogen lovhjemmel til at bede en borger om selv at raskmelde sig.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat