Se enkelt indlæg
Gammel 15-11-2011, 17:54   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Først vil jeg sige - uden at det er nogen trøst i sig selv - at: mennesker uden indsigt i det substantielle ofte drager forhastede konklusioner uden den nødvendige forankring i: fakta.

Medarbejderne i den kommunale forvaltning er her ingen undtagelse.


Citat:
Oprindeligt indsendt af foetsie Se meddelelser
Min mand er siden februar 2011 sygemeldt - har været i arbejde som sygeplejerkse i 30 timer og er sagt op grundet sygdom per 31.10.2011.
Sygdommen er en alvorlig udbrændthed/udmættelsessyndrom.
Der er givet mange veje der kan føre til: udbrændthed - og jeg husker at der er flere historier herinde på K10 om netop det emne.

Når det så er sagt, så kan en tese være, at der er nogle mennesker der er mere sårbare over for stress og dermed har en øget risiko for at ende som: udbrændt.

Konsekvensen - såfremt tesen viser sig rigtig - er, at det man kan forlange / forvente af et menneske, ikke nødvendigvis er det, man kan forlange / forvente af et andet menneske.

En bekendts bekendt sagde engang som radiovært: Man kan ikke gøre ulige mennesker lige.

Udsagnet handler selvf. om, at vi ikke alle har de samme forudsætninger og derfor ikke skal behandles som om, at vi havde de samme forudsætninger.

I jeres sag håber jeg at man vil skele til de her nævnte ord og behandle din mand på en anstændig måde, der matcher det der kan føre ham og jer videre i et fornuftig liv under de forudsætninger I måtte have.



Nu din mand har arbejdet i "branchen", vil jeg tillige sige:

Der er lavet flere associations studier med det sigte, at afdække et genetisk afsæt for tesen om en lav stress-sårbarheds-model.

Brug evt. Google / Google Scholar eller Pubmed i jagten på relevant information.


Jeg kan nævne, at serotonin transporter (SLC6A4) genet, bla. anses for et kandidatgen i den kontekst - læs evt. generelt om det på: http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin_transporter

Nu er alt jo ikke genetik, men i høj grad også et resultat af en bestemt genetik der mødes med et bestemt miljø + forskellige biologiske og epigenetiske forhold i spil.


Kik evt. også på emnet: Nutrition, herunder ting som din mand måske kan høste fordel af, i den konkrete situation han er i.

Uden at jeg skal kloge vildt meget i det, findes der fx en stor amerikansk undersøgelse fra AFAIR 2010, der klarlægger en sammenhæng imellem depression og graden af Vitamin-D mangel ... for blot at fremhæve et aspekt af nutrition-vinklen.

Både sundhedsøkonomisk og teknisk er serum D2+D3 enkel at forholde sig til.

Din mand skal helst ramme ind over midten på ca. 100++ nmol/l (reference 50-160 nmol/l).


Hvis man behandlingsmæssigt vil trække: SSRI præparater på banen, så kan en farmakogenetisk profil bla. give en pejling på, hvor godt din man vil kunne profitere af en sådan behandling, herunder hvordan omsætningen af medikamentet vil være.


Sammenlagt sagt på anden vis, så kan I måske selv bidrage lidt til at optimere muligheden for at komme i den rigtige retning, hvor din mand forhåbentlig får mulighed for at få det lidt bedre.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat