Se enkelt indlæg
Gammel 09-07-2009, 13:23   #13
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peter G Se meddelelser
jeg har i et par andre indlæg beskrevet min mands sag (bla under overskriften "stivgørende operation").

Sagen er den, at han er faldet for varighedsbegrænsning i sygedagpenge, og grundet mine 19.000,- kr brutto om måneden er han ikke berettiget til kontanthjælp. Han afventer operation (som han i øvrigt nok ikke tør modtage), og har udover det PTSD efter voldeligt overfald, så det kan ikke forventes at han kan vende tilbage til arbejdsmarkedet på normale vilkår.

Hans fagforening har klaget over ophøret af sygedagpengene, men som et proaktivt skridt gik jeg med en fuldmagt fra min mand, ned på kommunen, for at få en sagsbehandler der til at tage hans sag.
Det forholder sig jo sådan, at der, grundet den afventende operation, ikke er lavet nogle erhvervsrettede initiativer fra sygedagpenges side. De siger hans funktionsniveau er for lavt til at kunne lave nogle initiativer. De tilføjer dog, at han ikke er færdigudredt, og at det er derfor de ikke vil foretage sig yderligere.

Men når man ikke modtager penge fra kommunen (kontanthjælp), så er der heller ikke nogen sagsbehandler der vil tage hans sag. De kræver at man møder personligt op, men det der skete var, at jeg blev sendt til 3 forskellige kommunekontorer, for til sidst at blive henvist til det første sted jeg var.

Der sagde den socialrådgiver jeg mødte, at han var at betragte som "systemløs". Skulle man have hjælp af kommunen krævede det at man "søgte et eller andet" (hun sagde direkte: "i bliver nødt til at søge et eller andet). Jeg udbad mig det på skrift, hvor der blev skrevet, at man ikke kunne tage hans sag, da han ikke var berretiget til en kontant ydelse, med tilføjelsen, at papirer med vejledning i at søge førtidspension var udleveret.

Vil det sige, at vi skal til at søge en pension efter paragraf 17, bare for at få en ny sagsbehandler til at lave en ressourceprofil, så vi kan få afklaret hans erhvervsevne?

Den bliver jo med garanti afvist, når der ikke forelægger nogen arbejdsprøvning, selv om vi vedlægger speciallægeerklæring der beskriver hans arbejdsevne som ubetydelig.

Jeg er helt rundt på gulvet, for havde jeg vist det, så havde jeg da søgt pensionen før varighedsbegrænsningen. På den måde havde vi i det mindste ikke skullet undvære indkomsten imens sagen stod på.

Kærligst
T
Hold da op det lyder bare alt for smart det her, jeg kan ikke forestille mig at det kan være lovligt og vil lige prøve at høre forskellige steder , men man kan jo sige at det kan være en meget meget god måde at spare penge i kommune kassen på , nu kan man stoppe folks sygedagpenge når de er gift og på den måde helt og aldeles holde op med at foretage sig mere , din mand har dig som kan samle trådene mange andre ville vælge at give op på forhånd det skal du IKKE ...

Det jeg ville gøre nu var at søge noget hjælp , gerne en førtidspension efter § 17 på forliggende grundlag , jeg ved godt at der mangler udredning men ved at søge en pension efter § 17 tvinger du dem til at lave en opdatering af hans ressourceprofil , du skriver og siger til dem at du godt ved at det vil ende med et afslag grundet manglede afklaring ,men at du ikke desmindre ser dig nødsaget til at søge den pension på denne måde da kommunen har oplyst dig om om at din mand ikke har nogen sagsbehandler og heller ikke får nogen før han søger noget og dette er den eneste måde du kan få dem til at opdatere hans ressourceprofil som den burde have været for længst (og som sagen kan blive hjemvist på hvis hans sygedagpenge er stoppet uden en opdatering )

Jeg ved ikke om du har snakket med fagforeningen om det her men det kan være at de ved noget som vi ikke ved (men tro mig nok skal prøve at finde ud af )

Som jeg ser det du skriver så er den bedste mulighed lige pt at i søger den pension men da i jo har fagforeningen med jer så ville jeg lige vende den med dem os herinde er jo bare ganske almindelige mennesker der selv er eller har været i klemme i systemet og den her har vi vist ikke helt oplevet før så jeg for min del vil følge meget med her og håber at du skriver og holder os opdateret ..

Citat:
Oprindeligt indsendt af Peter G Se meddelelser
Tak for yderligere svar. Jeg må bare til at indsamle oplysningerne.

Buster. De beder mig på kommunen om at printe loven ud, hvor det står. Så ved du hvilen lov der her skal henvises til??

Det nærmeste jeg er kommet er aktivloven:
Sig mig lige engang hvad tror de at de er ansat til ... vend den om og bed dem om at sende dig loven hvori der står at de ikke skal foretage sig yderligt fordi de har stoppet din mands sygedagpenge , arbejdet skal sgi fortsætte ..

Det jeg kan finde i loven er ikke noget hvor der desideret står at man har krav på en sagsbehandler men noget om hvordan ens sag skal behandles og som ikke kan behandles på den måde uden en sagsbehandler


§ 5. Kommunen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.


Det i gerne vil have nu er netop at der laves en plan for hvad der videre skal ske i ønsker at kommunen kigger på jeres sag og ser om der er muligheder for hjælp efter andre lovgivninger og desuden har i krav på rådgivning og vejledning og det har i bestemt ikke fået ..

Så kan du også bruge den her..

§ 1. Formålet med denne lov er at

1) sikre borgernes rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager,

2) fremhæve, at de sociale myndigheder har pligt til at tilrettelægge en tidlig helhedsorienteret hjælp,


3) forebygge, at personer, der har eller kan få vanskeligheder ved at fastholde et arbejde, får behov for hjælp til forsørgelse, og

4) fastlægge struktur og grundlæggende principper for administration af sociale sager.


Jeg ville skrive en klage til borgmesteren og sige at de ikke lever op til retssikerhedsloven at der ikke er lavet en helheds orienteret hjælp da kommunen har valgt at stoppe sygedagpenge og så ikke foretage sig mere overhovedet hverken den lovbefalet løbende opdatering af ressourceprofil eller at arbejde med sagen henimod at komme tilbage på arbejdsmarkedet klag over at det er dig og fagforeningen der skal sørge for alt og at når du beder om hjælp er svaret at du skal skaffe dem loven hvor der står at du har krav på hjælp...

Det er det bedste jeg kan komme op med lige nu , men prøver at læse videre og se hvad jeg kan finde ud af og håber at også andre kan finde noget
  Besvar med citat