Se enkelt indlæg
Gammel 22-02-2012, 16:08   #20
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...nu var det i forhold til trådens udgangspunkt jeg kommenterede, nemlig
førtidspension, hvor man ikke kommer langt med hjælpemidler, når "løbet er kørt".

Og det er også i forhold til førtidspension, jeg finder det mest hensigtsmæssigt, at afgørelsen ligger hos lægerne og ikke hos et pensionsnævn, der, mig bekendt, ikke foretager lægefaglige vurderinger, men udelukkende juridiske og socialfaglige vurderinger i den enkelte FP-sag.
Jo, men inden man kommer dertil, så er det jo netop, at man skal igennem alle de andre ting, og det er det kommunen ved noget om, hvornår de muligheder er udtømte.
Og der plejer som regel (?) at sidde en lægekonsulent med ved bordet ift. den lægefaglige del, og så sidder der de andre ift. den kommunale indsatsmulighedsdel.



Citat:
Oprindeligt indsendt af Bananen Se meddelelser
Hej Andersine
Så har jeg lige et tillægsspørgsmål, angående du skriver lægerne, at det ikke er dem der "giver" pension, har lagt mærke til på en del sits, at kommunens læge konsulenter kommer med deres vurderinger som så bliver lagt til grund for enten det ene eller det andet, hvorfor ser en sagsbehandler eller systemet så på dennes udtalelser, det virker som om de vægter konsulentens vurderinger højere ???
Fordi helbred jo er en vigtig del af en arbejdsevne, det ved man jo godt.
Men to personer, med den samme diagnose, behøver ikke have det ens med det, og folk er jo også sjældent bare en sygdom.
De kan jo være, at den ene kan omskoles fra en bestemt sygdom, fordi vedkommende er kognitivt velbegavet, mens den anden ikke ville kunne, fordi vedkommende ikke kan klare komplekse arbejdsopgaver.
Så i de sammenhænge, kan helbred ikke stå alene.

Men det er jo (i næsten alle tilfælde), en ret vigtig del af ens nedsatte arbejdsvene, at man har en dårlig fysisk eller psykisk funktionsevne og derfor skal denne del også med.
Lægekonsulenterne bruger vi så til at oversætte lægelatinet, og til at sammenstykke alle de forskellige behandlinstiltag/lægeudtalelser mm til et samlet hele, hvor de med en overbygning i socialt arbejde kan komme med en udtalelse om, om der er mere at komme efter - dog ikke noget med at opfinde diagnoser eller behandlingsmuligheder selv, men de må f.eks. godt sige, at man "normalt" prøver den og den behandling, og det er ikke sket her, så sagsbehandler spørg lige lægen, hvorfor det ikke er sket, for det mangler der en forklaring på.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat