Se enkelt indlæg
Gammel 25-06-2020, 07:37   #169
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Se, hvordan Rie blev overvåget: Detektiv skyggede hende i seks dage

https://www.dr.dk/nyheder/indland/se...de-i-seks-dage

Pensionsselskaber overvåger oftere deres kunder. Det lykkedes Rie at bevise, at hun var syg nok til erstatning.

27. november 2018 holder en detektiv øje med Rie Seliger Carlsens lejlighed i København. I løbet af dagen vil han følge efter hende og se, om han kan afsløre, at Rie Seliger Carlsen ikke er så ramt af piskesmæld, som hun siger.
Viser overvågningen, at Rie Seliger Carlsen i virkeligheden ikke er så plaget af smerter og gener, som hun siger, kan hendes pensionsselskab Velliv stoppe med at betale 300.809 kroner om året i tabt erhvervsevne.
Rie Selinder Carlsen får pengene år efter år, fordi Velliv på baggrund af oplysninger fra bl.a. læger og jobcentereret vurderer, at hun kun kan arbejde få timer om ugen efter en trafikulykke, hvor hun blev påkørt bagfra og fik piskesmæld.

Hvad siger loven om overvågning og detektiver?

Det er tilladt for forsikrings- og pensionsselskaber at bruge detektiver og overvågning. Selskaberne bestemmer selv hvem og hvor længe, de vil overvåge. Retningslinjer fra branchen siger, at overvågning er sidste mulighed. Har et selskab mistanke om svindel, kan de først indhente for eksempel lægepapirer eller se på åbne Facebook-profiler. Det er tilladt for detektiver at følge efter mistænkte på offentlige steder som veje, men også ofte supermarkeder og fitnesscentre. Til gengæld må de ikke overvåge folk i privaten eller sætte gps-sendere på biler. Når overvågningen er slut, har de pligt til at fortælle den mistænkte om overvågningen, og vedkommende må også se det materiale, som efterforskeren har lavet.

Kilde: Marlene Buch Andersen, adjunkt i forsikringsret ved Københavns Universitet.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/ov...gt-jeg-har-det

Overvågning gør kunder bange: 'Er du klar over, hvor dårligt jeg har det?'
Pensionsselskabers overvågning af kunder har skabt frygt og angst, fortæller psykolog.

Overvågning kan skabe frygt og angst

Journalister på P1 Orientering og DR Indland har talt med otte danskere, der er blevet overvåget af deres pensionsselskab. Alle fortæller, at de længe efter overvågningen er psykisk påvirkede og tjekker, om de bliver forfulgt.
Det kan føles som en trussel at blive overvåget, fortæller Henrik Lyng, der er krise-og beredskabspsykolog for Center for Beredskabspsykologi.

- Centralnervesystemet reagerer med frygt og angst. Det er vi kodet til. De fleste mennesker vil føle sig utrygge, siger han og peger på, at overvågning kan skabe symptomer på angst, hvor det er svært at sove om natten, koncentrere sig eller forlade hjemmet.

Det kan være særligt hårdt, hvis folk føler sig uskyldigt jagtet, mener Henrik Lyng.

- Folk har en veludviklet retfærdighedssans. Det er meget ubehageligt at blive mistænkt, siger han.


https://www.information.dk/indland/2...ange-bedragere

Falske facebook-profiler bruges til at fange bedragere

I jagten på sociale bedragere har flere kommuner oprettet falske facebookprofiler for at lokke informationer ud af borgerne. Men det er ulovligt, har skatteministeren for nylig slået fast


»Nu vil jeg ikke udlevere de andre kommuner, men jeg ved, hvilke kommuner der benytter de falske profiler, og det drejer sig vel nok om en 20 stykker. Men det er jo bare dem, jeg har kendskab til,« siger Hanne Bahnsen. Hun håber, at metoden får officielt grønt lys, for metoden er meget effektiv, forklarer hun.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat