Se enkelt indlæg
Gammel 10-04-2009, 10:04   #115
OJO
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 17
Styrke: 16
OJO er ny på vejen
Alternativ indvalidebil (rigtig billig loesning)

Hey

Vil bare lige dele mine erfaringer med "indvalidebil" I august sidste aar kom jeg til skade med mit ben. De foerste par maaneder laante jeg en trillet knallert af en ven (snydeheldigt jeg kendte en som havde arvet en og beholdt den for sjovt)

Da jeg bor lidt ude paa landet og jeg derfor havde store problemer naar jeg fx. skulle paa sygehus, til moede med kommunen, koebe ind, besoege venner osv. var knallerten ligesom ikke optimal. Jeg skulle bruge en bil.

Jeg kunne ikke koere med alm. gear og skulle ogsaa helst ha' en med drejesaede for at komme ind. Da det umiddelbart saa udsom om jeg ville "komme mig" inden for overskuelig tid vidste jeg at det ville vaere meningsloest at ansoege om indvalidebil. Altsaa maate jeg ud og investere i en bil som midlertidig loesning.

Efter at ha' gennemsoegt markedet her i Danmark fandt jeg at man stort set kun kunne faa gamle rustne og faldefaerdige slaeder som havde koert + 200000 km - altsaa ikke ligefrem en bil man kunne betragte som driftsikker, som jeg havde brug for.

Tilfaeldigvis havnede jeg paa en Tysk bilhjemmeside (en af de stoerste) - her viste det sig at der var rigtigt mange invalidebiler til salg af aeldre dato, men helt uden rust og tilmed rimelig nemt at finde en aeldre bil som kun havde koert 30-40000 km.

Jeg faldt for en Kadett 1,8 aut. 1988. Bilen havde vaeret ejet af en dame fra 1928 fra ny (den slags staar i tyske registeringsattester) - den var tilmed udstyret med multijusterbart Recaro saede, som kunne drejes. Den var naesten som en ny bil og HELT uden rust. Der var fuld servicedokumentation. Den havde osse et kilometertal paa kun 33.000. Og hold saa fast; jeg koebte den for kun 900 euro. Den blev koert hjem paa tyske proeveplader (koster 1000kr ca, og kan koebes (og evt tilsendes) i Padborg) (husk at koebe danske proeveplader hos graensepolitiet i Padborg naar du koerer bilen ind i Danmark)

Dagen efter jeg kom hjem med bilen blev den koert til syn, den passerede kun med en bemaerkning om at jeg skulle montere de blinklys som i Danmark har en regl om skal monteres paa forskaermene. Synsmanden bemaerkede ioevrigt at han ikke havde set saa fin en Kadett i 15 aar. Efter syn koerte jeg ud og betalte registeringsafgift og koebte nummerplader. Jeg slap 3800kr i registeringsafgift og 1180 kr for et saet nummerplader.

Nu stod jeg altsaa med en "fin" indvalidebil for 6750 kr. for bil, ca. 1300 kr for proeveplader. 3800 kr i registeringsafgift, 820 kr for syn og toldsyn og 1180 kr for nummerplader. Skal heller ikke glemme togbilletten til ca. 600 kr. og ca. det samme for benzin til hjemturen. Ialt 15050 kr for en bil i rigtig god stand. Aller vigtigst, den passede perfekt til det jeg "fejlede"

Der har so far ikke vaeret nogen problemer med den endnu og koerer i det store hele som en ny bil. Den koerer ikke saa langt paa literen pga. den gamle type automatgear (ca. 10 km/l) men skit pyt koerer ikke saa langt og kan koebe mange liter benzin for prisdifferencen op til en ny bil. Den koster ca. 2600 kr. aarligt i vaegtafgift og 2000 kr. i forsikring (har kun ansvar). Naar der bliver lidt varmere vil jeg ofre en undervognsbehandling. Flere sagkyndige mener der er bil i mange aar hvis jeg passer den med undervognsbehandling og service

Jeg har muligvis vaeret heldig - men kigger jeg paa www.autoscout24.de finder jeg hurtigt en bil i naesten stand dog nogle hundrede euro dyrere. Jeg koebte bilen af ejerens svigersoen, han fortalte at det var rimeligt nemt at faa tildelt og faa tilskud til invalidebil i Tyskland og der derfor stod mange biler som den jeg koebte.

Ved ikke om nogen kan bruge mit indlaeg til noget. Om ikke andet fik jeg fortalt hvordan jeg fik loest mit transportproblem.

Vh

OJO
OJO er ikke logget ind   Besvar med citat