Emner: Skilsmisse
Se enkelt indlæg
Gammel 09-09-2018, 20:43   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg spurgte en jurist om dette:
"Hvis et ægtepar på kh bliver skilt, men stadigvæk bor sammen og kærester. Hvad er reglerne? Kan det betragtes som socialt bedrageri? Eller er det et "hul" i loven?"

Hun svarede:
"Du kan betragte det som et hul. Man har jo genindført de samme regler som tidligere. Men tidligere kunne man ikke blive skilt uden separation - med mindre man fuskede med de særlige skilsmissegrunde (utroskab mv.). Dengang ville separationen jo bortfalde hvis ikke den ene flyttede inden 3 måneder, så det var ikke helt let bare at blive skilt. Det er det nu, men det har de ikke taget højde for ved genindførelsen af timereglen. Så hvis man er enige om at blive skilt og beder om en straksskilsmisse digitalt, vil kommunerne skulle betragte parret som ugifte så snart skilsmissen er bevilget (der er vist nok ca 3-4 ugers sagsbehandlingstid). Derefter vil man blive betragtet som samlevende i forhold til loftet, men som enlige i forhold til timereglen.

Det vil være helt umuligt at løfte bevisbyrden for at der er tale om socialt bedrageri. Og selv om man kunne, ville der ikke være lovhjemmel til at sagsbehandle ugifte som ægtepar i forhold til kontanthjælpsreglerne. Derfor er eneste vej, at gøre indsigelser mod selve skilsmissen og det kan jeg ikke forestille mig en kommune ville gå ind i, da det i sidste instans vil kræve at der lægges sag an mod parret med påstand om, at de ikke opfylder kriteriet om uenighed, som er det grundlæggende for at få skilsmisse. Og den bevisbyrde kan jeg slet ikke se kan løftes af en kommune.

Inden man kaster sig ud i en skilsmisse skal man dog lige overveje sin situation da det jo får indflydelse på arveret, pensioner mv."

Med andre ord: ja, hun vil kunne få kontanthjælp.

Hvis hun ikke har børn er satsen 11.282 kr før skat
Hvis hun har børn, er satsen 14.993 kr før skat
(Som hun så selvfølgelig skal stå til rådighed for)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat