Se enkelt indlæg
Gammel 20-04-2009, 13:10   #1
Bjala
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2009
Lokation: -
Alder: 51
Indlæg: 6
Styrke: 0
Bjala er ny på vejen
Question Stopper sygedagpengene efter 52 uger.

Min situation er at jeg er sygemeldt, og d. 1.5.2009 falder for varighedsberænsningen på de 52 uger, kommunen har valgt ikke at forlænge sygedagpengene.
Jeg er 36 år og har en længerevarende uddannelse.

D.21.4.2009 skal jeg til undersøgelse på Arbejdsmedicinsk Klinik, i brevet fra kommunen vedr. afgørelse om forlængelse står der:…”denne undersøgelse formodes at kunne dokumentere, hvorvidt du er i en behandling, der forventes at bringe dig i stand til at blive fuldt arbejdsdygtig igen. Når vurderingen af de helbredsmæssige forhold er modtaget fra Arbejdsmedicinsk Klinik vil der med baggrund i disse blive vurderet om dine sygedagpenge kan blive forlænget”…citat slut.

I det seneste år har jeg været igennem en del speciallæger, men ingen gængse målinger, så som, priktests, blodprøver, lappeprøver, metakolintest, har påpeget en specifik allergene.

Mit forløb i korte træk er, at jeg blev sygemeldt for et år siden, med sygdommen Rhinitis Vasomotorica, helårs snue. Jeg er uddannet billedkunstner/grafiker (5 årig akademisk uddannelse) og har opbrugt min hele min SU.
Jeg er i den situation, at jeg reagere allergisk ved indånding af maling, tryksværte og div. kemikalier (parfumer, bilos, cigaretrøg….) og kan derfor ikke bruge min uddannelse….

Generne er store vejertrækningsproblemer pga. slimdannelse i næse/svælg, når jeg udsættes for de stoffer der giver en allergisk reaktion.

Sygdommen er kronisk, den startede allerede i slutningen af 2002, midt under 3. år af min uddannelse.
Diagnosen Rhinitis Vasomotorica blev stillet midt i 2003 af speciallæge.
Det lykkedes at gøre uddannelsen færdig, både ved at tage 1 års orlov, ved en del selvstudie hjemmefra, og ved at ændre omgivelserne på uddannelsesstedet…så i maj 2005 var jeg færdiguddannet og sygdommen var nogenlunde i ro.

I 2007 forsøger jeg igen at male i en periode, udendørs og kun få timer om dagen, men efter få mdr. blusser sygdommen voldsomt op igen og jeg må sande, at jeg ikke kan bruge mit erhverv.
Jeg genoptager den eneste behandling der indtil nu har virket - akupunktur og isolation fra alle kemiske stoffer (hvilket også indebærer isolation fra andre mennesker, by osv….)



Jeg sygemelder mig d. 25.3.2008 efter råd fra Af-konsulent.
Min sag bliver visiteret til en kategori 2, med opfølgning hver 4. uge.

Der bliver udarbejdet en ressourceprofil d.26.6.2008, der senest er opdateret d.20.11.2008 (1. og eneste gang den er opdateret).

Der har været følgende opfølgningssamtaler i det forløbende år:

D. 30.4.2008, 1. opfølgningssamtale.
Kontaktform: Personlig samtale efter informationsmøde v. sagsbehandler (1. sagsbehandler).

D.6.11.2008, 2. opfølgningssamtale.
Kontaktform: Personlig samtale v. sagsbehandler (nuværende sagsbehandler).

D.8.1.2009, 3. opfølgningssamtale.
Kontaktform: Personlig samtale v. sagsbehandler (nuværende sagsbehandler).

D.6.2.2009, 4. opfølgningssamtale.
Kontaktform: Telefonisk samtale v. sagsbehandler (nuværende sagsbehandler).

D.1.4.2009, 5. opfølgningssamtale.
Kontaktform: Møde med sagsbehandler (nuværende sagsbehandler) og dennes teamleder, bisidder fra fagforeningen og undertegnede.

Der forligger en vurdering fra kommunens lægekonsulent fra d.27.11.2008, hvor det tilkendegives at en undersøgelse v. Arbejdsmedicinsk Klinik vil være relevant.

Kommunen indhenter efterfølgende, d.8.12.2008, en vurdering fra speciallæge v. Center For Folkesundhed, hvor det ligeledes fremgår at en henvisning til Arbejdsmedicinsk Klinik er relevant.
Og at jeg ikke opfylder betingelserne for førtidspension.

Min egen læge er hele tiden med inde over forløbet, vi har udarbejdet en Generel Helbredsattest, og han har indefor det sidste halve års tid udarbejdet 3 statusattester til kommunen.

Jeg har fuld aktindsigt.


Har et ønske om at få en ny uddannelse indenfor biblioteks- og informationsvidenskab, hvilket vil tage 2 år på HF og 3 år på Biblioteksskolen.


Nå, men sikke en smøre - mit overordnede spørgsmål er, om I kan se nogle muligheder for forlængelse af mine sygedagpenge?

Og om jeg skal følge kommunes råd om at søge kontanthjælp fra den dag, hvor jeg falder for varighedsbegrænsningen?
(Så vidt jeg kan læse mig til, er jeg, ud fra min økonomiske situation, ikke berettiget til kontanthjælp).

Hvis I har ting der skal uddybes så spørg endelig, så vil jeg forsøge at svare så godt jeg kan....

På forhånd tak

MVH L

Sidst redigeret af Bjala; 20-04-2009 kl. 17:55.
Bjala er ikke logget ind   Besvar med citat