Se enkelt indlæg
Gammel 23-03-2018, 15:45   #18
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Du er inde i en "farlig" periode af din sygemelding lige nu.

Med hensyn til forlængelse af sygedagpengene, så har hun på en måde ret, det med 100% sikkert er dog en sandhed med modifikationer da intet naturligvis kan være 100% sikkert i denne situation, men for at få sygedagpengene forlænget så skal der være en læge som formulerer at vedkommende forventer at du vil blive rask inden for et givent tidsrum, din læge skriver så vidt jeg forstår det modsatte.

Hvad skal der så ske når sygedagpengene ikke forlænges???

Der har mange kommuner meget kreative ideer, jeg har efterhånden skrevet med mange der lige som mig har været udsat for de mest groteske ting, hvilket er årsagen til at det er en "farlig" periode du er inde i nu.

Nogle kommuner lokker, presser, truer den sygemeldte til at raskmelde sig selv, lyder til at din kommune måske er en af dem.
At raskmelde dig selv og søge dagpenge er det værste du overhovedet kan gøre i tilfælde af at du ikke er rask.
Hvis du selv melder dig rask mister du klagemuligheden og kan derfor ikke få afprøvet din sag ved Ankestyrelsen og du risikerer at få svært ved at komme i et jobafklaringsforløb men risikerer at ende på kontanthjælp.
Du kan også komme i den situation at din A-kasse nægter at tage imod dig og give dig penge da de ikke mener at du er rask nok til at stå til rådighed.

Andre kommuner, beslutter ud i det blå at nu er den sygemeldte blevet rask og kommunen raskmelder derfor borgeren.
Her er der nogle krav til at borgeren skal kunne vende tilbage til at arbejde på det hidtidige niveau, samme antal timer, medmindre at borgeren er stationær (ikke forventes at kunne blive rask igen) men så skal det være lægefagligt begrundet.
Desuden skal der være noget arbejdsprøvning som viser at den sygemeldte virkelig er tilbage på tidligere niveau, eller i tilfælde af stationær er oppe i et timeantal og en effektivitet hvor borgeren kan betragtes som selvforsørgende.
Problemet er bare at de regler "overses" af kommunerne som vælger at raskmelde sygemeldte imod lægelige udtalelser og uden arbejdsprøvning, det var jeg selv ude for og var uden indtægt indtil jeg fik medhold i Ankestyrelsen.
De skriver simpelthen i afgørelsen at den syge efter deres "vurdering" ikke er berettiget til jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob eller pension og henviser til dagpenge eller kontanthjælp.
Så er der kun Ankestyrelsen tilbage og mange vil aldrig få medhold da Ankestyrelsen efter hvad jeg har hørt sjældent eller aldrig modsiger kommuners "vurderinger" kun hvis kommunen som i min sag tydeligvis havde lavet deres "vurdering" på et uoplyst grundlag, altså ingen arbejdsprøvning og måske i modstrid med lægepapirer, så er der en chance for medhold.

Andre kommuner igen vælger den korrekte vej som er at hvis den sygemeldte ikke er rask og sygedagpengene ikke kan forlænges så skal den syge tilkendes et jobafklaringsforløb.
Dette kan gives i op til to år af gangen men der kan gives flere jobafklaringsforløb efter hinanden hvis det er nødvendigt.

Da mange kommuner vælger at omgå loven og forhindre de syge i at overgå til jobafklaringsforløb efter endt sygedagpengeperiode så er det lidt en lodtrækning for den syge om de nu er heldige at kommunen overholder loven eller om der bliver lavet krumspring for at undgå et jobafklaringsforløb.

Normalt får man en lavere ydelse i jobafklaringsforløbet end i sygedagpenge systemet, men i dit tilfælde lyder det jo som om det næsten er ligegyldigt, man skal også være obs. på at du på sygedagpenge bliver trukket for helligdage som der jo kommer en del af i denne tid, det mener jeg ikke at man gør på ressourceforløbsydelse.

Sidst redigeret af Nørd; 23-03-2018 kl. 15:52.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat