Se enkelt indlæg
Gammel 17-02-2013, 11:07   #18
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
jeg tænker, om jeg må spørge dig jhansen, hvorledes du har dine erfaringer med unge med psykiske lidelser?

Min egen er, at jeg har været indenfor murene og har og har haft kontakt til unge med svære og komplekse lidelser - ligesom mig selv.
Og der er ikke nogen grænse ml over eller under 40 år-
Kun uvidende og som aldrig selv har oplevet det, kan komme med sådan et regulativ.

Du skriver, at det er et fåtal som er permanent sindsyge.
Hvor har du disse begreber og holdninger fra og kender du til hvor mange og svære diagnoser, der reelt er?
Og nej.
Det er ikke 'de fleste' som har perioder med psykose og ellers er 'normale'.
Igen. Mange diagnoser.

Stemplet som psykisk syg... :-s
Ja, det gør du jo.
For mig og mange andre, er de faktisk helt okay at få en diagnose, fordi års lidelser og nederlag endelig kan sættes på plads - og at det er legalt at vi ikke allesammen fungerer til det store arbejdsfællesskab.
Fordi vi desværre ikke magter det.
Når det er sagt, så er nogle af de dejligeste medmennesker jeg kender - netop nogle med psykiske lidelser.

Du skriver, at en stor del, vil få det bedre med tiden.
Ja. Forhåbentlig.
Men hvad men dem, som burde have førtidspension, som nu skal slæbes gennem endda udtallige forløb, fordi sådan er tidsånden lige nu.
En pension kan være befriende.
Man har 'lov til at trække vejret' uden krav eller sanktioner.
Man kan fx komme på væresteder og gå i skole.
Jeg går på forskellige kreative forløb og det er en af de største glæder i mit liv.
Jeg bruger og får udviklet de evner, som jeg har, der er fællesskab og aller vigtigst: i mødekommenhed uden krav og pres, som rigtig mange af os med psykiske lidelser ikke kan eller har meget svært at håndtere.

Recovery. Jo.
Godt nok, men jeg og heller ikke mange andre ved noget om, hvad disse ressourceforløb kommer til at gå ud på.
Jeg tror desværre ikke, at der er meget recovery i dem....

Du skriver: Der findes mange mennesker, som lider af en psykisk sygdom, der godt kan passe et job og fungere nogenlunde i samfundet.

Ja det gør der.
Så har de vel en lidelse, hvor de er i stand til det.
Det er så ikke dem, socialr prøver at henvende sig til...
Måske lidt naivt at tro, at nogen som burde have førtidspension og står foran det her, som ikke en gang kommunerne selv kan overskue.. at nogle af disse berørte unge magter at svare...

Kom lige til at kikke under nyhederne:
Socialchefer - arbejdsløse skal svinge kosten.

Herunder udtaler Bettina Post sig.
Hun er nu headspace for unge (med psykiske lidelser? :-O)
Jeg aner ikke, hvad begrebet headspace er, men for mig lyder det skrækindjagende, i sær med hendes udtalelse:

'For dem kan lykken være gjort med en Føtex-uniform med navneskilt og enkle arbejdsopgaver som at sørge for, at tingene står pænt på hylderne, siger hun til avisen.'

Hvis hun mener unge, som har skåret sig så dybt, at der skal sys i 3 lag... eller unge som har været indlagt i måneder og blevet tvangsmadet med sonde... eller unge som har prøvet at begå selvmord... eller...... ja, så er det måske et hint til hvad de her ressourceforløb går ud på
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 17-02-2013 kl. 11:47.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat