Se enkelt indlæg
Gammel 31-10-2014, 21:43   #26
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lidt historik fra fortiden, Svar fra socialborgmesteren

J.nr. 2009-56927

Kære Peter Hansen

Tak for din henvendelse.

En gang årligt foretages der en sagstidsmåling i Socialforvaltningen, som forelægges Socialudvalget. Den seneste måling var i maj 2008. Denne måling viste desværre utilfredsstillende sagsbehandlingstider og underretning i Hjemmeplejen og på de daværende fire handicapcentre. Som følge heraf besluttede Socialudvalget den 8. oktober 2008, at der skulle foretages en ekstraordinær sagstidsmåling på særligt udfordrende områder i perioden 23. februar – 6. marts 2009. Det er denne måling Niels Holst refererer til i sin artikel 1. maj 2009.

Desværre var resultatet af denne måling ikke tilfredsstillende. Jeg vil i forlængelse heraf gerne understrege, at de lange sagsbehandlingstider og manglende overholdelse af underretningspligten (jf. Retssikkerhedslovens §3, stk. 2) er særdeles problematisk og ikke i overensstemmelse med Københavns Kommunes målsætninger på området.

På baggrund heraf har Socialforvaltningen sat ekstra fokus på området, og det er besluttet, at der skal nedsættes en Task Force, hvis formål er at sikre overholdelse af sagsbehandlingsfristerne samt underretningspligten.

Der er ligeledes igangsat et større arbejde på Handicapcenter København for at nedbringe arbejdspuklerne og således også sagsbehandlingstiderne. Se indstilling til Socialudvalget af 15. april 2009: http://www.kk.dk/eDoc/Socialudvalget...57/4482343.PDF

Man arbejder i øjeblikket med implementering af LEAN, som led i forbedring af sagsgangene. Det vil betyde, at sagsbehandlerne får et bedre overblik over de ubehandlede sager og at ansøgningerne hurtigere kommer i sagsbehandlernes hænder, så der kan blive truffet afgørelse rettidigt. Ligeledes vil de nye arbejdsgange sikre, at borgere underrettes, hvis sagsbehandlingsfristen beklageligt ikke kan overholdes.

Det er således mit håb og min forventning, at uacceptabelt lange sagsforløb og manglende underretning fremover kan udgås. Jeg må dog desværre også konstatere, at Københavns Kommune er under et voldsomt pres på handicapområdet. Antallet af handicappede eksploderer i disse år, uden at budgetterne er fulgt med op. Hverken i København eller på landsplan. I København har der været en decideret eksplosion bl.a. i antallet af børn med autismediagnoser, og deraf følgende behov for støtte. I 1995 blev 49 københavnske børn diagnosticeret med en gennemgribende udviklingsforstyrrelse. I 2007 var det 333 børn. Altså mere end en 6-dobling.



Til trods herfor skal Socialforvaltningen naturligvis gøre alt, hvad der er muligt jf. det ovenstående for at nedbringe de lange sagsbehandlingstider, men man kan ikke komme udenom, at en stor del af forklaringen, på hvorfor dette ikke er en let opgave at løfte, skal findes her.

Venlig hilsen

Mikkel Warming

socialborgmester




Sendt: 1. maj 2009 14:31
Til: [email protected]
Cc: [email protected]; Mikkel Warming
Emne: Klage over Københavns Kommune Retssikkerhedslovens §3 stk.2

Kære Statforvaltning Hovedstaden.

I forbindelse med mangeårig vedkendte overtrædelse af Retssikkerhedslovens §3 stk.2 , som omhandler sagsbehandlingsfrister og offentliggørelse af samme.
Modtag hermed min klage over Københavns Kommunes lovbrud af overnævnte lovgivning. Ref artikel i Politiken dd. "København svigter syge og handicappede"

I samme forbindelse ønsker jeg aktindsigt i hvor mange gange Statforvaltningen har gjort brug af sin ret til sanktioner inden for det sociale område, hvor en kommune overtræder lovgivningen, desangående.

Med venlig hilsen

Peter

Svaret var, at Tilsynet aldrig havde gjort brug af sin sanktionsret i sociale sager.

Ref følgende som viser hvad ministrene går og tror samt oplyser til borgerne:

Kære Peter Hansen

Tak for din e-mail af 6. september 2005. I din e-mail skriver du om kommunernes administration af § 3, stk. 2 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Jeg kan se, at du også har sendt e-mailen til justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område hører under mit område. Jeg har derfor aftalt med justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren, at jeg besvarer din henvendelse.

Kommunerne skal selvfølgelig overholde de krav, der stilles til dem i loven. Og det er rigtigt, som du skriver, at kommunerne skal fastsætte en overordnet frist for, hvor lang tid der må gå, før der skal være truffet en afgørelse. Dette betyder, at hver kommune har en pligt til at fastsætte generelle frister inden for hvert enkelt sagsområde. Derimod er det ikke et krav, at kommunerne fastsætter frister for hver type af sager eller i de konkrete sager.

Hvis din kommune ikke fastsætter disse overordnede frister, der er krav om i loven, kan du rette henvendelse til de kommunale tilsynsmyndigheder. Tilsynet kan herefter sætte ind med forskellige sanktioner, hvis de finder, at kommunen ikke har overholdt loven.

Der er således en myndighed, der kan føre tilsyn med om kommunerne overholder de forpligtelser, der følger af loven. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for ændringer i loven på dette område.

Med venlig hilsen

Eva Kjer Hansen

Socialminister


Sidst redigeret af phhmw; 31-10-2014 kl. 21:54.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat