Se enkelt indlæg
Gammel 04-04-2012, 08:13   #13
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Caroline.
Du skal ikke undskylde. Det er netop derfor vi har sådan et forum, så vi kan udveksle viden.
Og tror mig du skal ikke regne med at alle sagsbehandlere kender loven. Min veninde fik fornyligt revurderet sine merudgifter, og pludseligt faldt hun uden for loven. Det kan jo ske, da der hele tiden skal foretages vurderinger og nye regler og princip-afgørelser dukker op. Problemet i hendes tilfælde var bare at man havde valgt at benytte en princip-afgørelse, som siden 2008 har været kendt ugyldig. Og hvis man ikke lige er inde i tingene, hvorfra skulle man så vide det - hun viste det ikke, men jeg gjorde.

Nå, tilbage til dit spørgsmål.
Det med medicin gælder i princippet alle sygdomme. Men, det springende punkt er om sygdommen vil være akut livstruende eller betyde en umiddelbar risiko for væsentligt og varigt nedsat funktionsevne dersom man ophøre med medicinen.

Fx. er der en principafgørelse, der omhandler type- 1 diabetikkere. De vil uden insulin være akut livstruet, og derfor er alle type - 1 diabetikkere pr. automatik omfattet af personkredsen. Mens type-2 diabetikkere i hovedreglen ikke er omfattet. Så det kommer an på en konkret og individuel vurdering.

Derfor er det også vigtigt at din læge får mulighed for at skrive præcist hvad der vil ske hvis du ikke modtager din medicin. For ellers tolker sagsbehandlerne i blinde. Så igen, når du nu beder om at der indhentes lægelige oplysninger, så sørg for at der bliver spurgt helt konkret til dette punkt.
Jeg ved ikke om du er i behandling på et hospital. Nogen gange så udbeder sagsbehandleren blot journaludskrifter og tolker frit fra leveren ud fra disse.

Det sidste har jeg selv oplevet. Og så er det ret uheldigt hvis der står ting noteret i ens journal som ikke er korrekt (hvilket der tit gør i min journal). For tro mig der bliver plukket efter eget formål.

Fx. bliver jeg helt blind, når jeg ikke tager medicin. Det mener kommunen ikke er en væstenlig funktionsnedsættelse. Ved en konsultation hos en ny sygehuslæge havde jeg aftenen forinden været i teatret. I håb om at se hele forestillingen havde jeg taget ekstra medicin. Desværre førte det til svær åndenød. Da lægen således skulle tage hensyn til dette, blev det blot noteret at jeg havde taget mere medicin, og at det gjorde det muligt at se i længere tid. Men der stod ikke at jeg havde haft svært ved at trække vejret, fordi det ikke lige havde relevans i den sammenhæng. Men det har sagsbehandleren så plukket ud, og i mit afslag står at jeg bare kan tage noget mere medicin. Altså konkluderet uden egentlig kendskab til hverken medicin, situation eller konsekvens.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat