Se enkelt indlæg
Gammel 03-04-2012, 16:45   #3
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Caroline.
Det skulle vel ikke være Københavns kommune du bor i?

Jeg kan fortælle dig at jeg har en sag §100 sag kørende i denne kommune. Søgte første gang i november 2007, og sagen er ikke afsluttet endnu. Den har været en tur frem og tilbage i Det sociale nævn et par gange, videre til ankestyrelsen, tilbage til kommunen og nu ligger den så ige i det sociale nævn.

Mit bedste råd er at få sendt en klage. Jeg tror sku, kommunerne bevist prøver at trække sagerne i langdrag, så borgeren tilsidst opgiver.

Når du klager så husk at det her i første omgang udlukkende er et spørgsmål om hvorvidt du er omfattet af personkredsen der kan få merudgifter og ikke udgifterne i sig selv. I den forbindelse er det udelukkende din funktionsevne der er af betydning og ikke din arbejdsevne. De 2 begreber bliver ofte forvekslet. Og det ser det også ud til i dit tilfælde. Når lægekonsulenten skriver at
Citat:
Aktuelt vil pgl. ikke kunne deltage i nogen former for afklaring/aktivering/beskæftigelse, ej heller med skånehensyn.
er det din arbejdsevne han beskriver, ikke din funktionsevne.

Ellers er mit råd at du finder
"Vejledning nr. 5 til serviceloven" og læser den. Kigger på ankestyrelsens hjemmeside og prøver at finde nogle tidligere principelle afgørelser der minder om din sag. Måske har kommunen allerede henvist til nogle afgørelser i dit afslag. I så fald skal du finde dem, og se om du kan identificere dig med sagerne. Det er nemlig langt fra sikkert.

Til slut vil jeg lige påpege at der i ovennævnte vejledning står
Citat:
Det er uden betydning, om hjælpeforanstaltningen er visiteret efter den sociale lovgivning, eller om den er ydet af personens netværk mv. jf. principafgørelse 222-09, hvor borgerens familiære netværk ydede hjælp i udstrakt grad i dagligdagen, så betingelsen om ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger efter en konkret vurdering var opfyldt. Det afgørende er således, om hjælpeforanstaltningen ud fra en helhedsvurdering i det konkrete tilfælde kan betragtes som ikke uvæsentlig
Så når du skriver at din mand, familie og venner yder dig praktisk hjælp, skal denne hjælp indgå i vurderingen på lige vilkår, som var det hjælp der var bevilliget af kommunen. Og som jeg forstår dit indlæg er denne hjælp afgørende for at få hverdagen til at fungere.

Håber du kan bruge noget af ovenstående.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat