Se enkelt indlæg
Gammel 07-12-2016, 10:01   #22
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har skrevet under.

Jeg undrer mig dog lidt over formuleringen i nedenstående, hvor jeg har markeret de passager, som jeg frygter kan give problemer:

"Med din og vores underskrifter ønsker vi:

AT Sundhedssystemet og det sociale system ophører med brugen af det psykiatriske forskningsbegreb ”funktionelle lidelser” (og BDS) til fysisk
syge.


• AT det psykiatriske forskningsbegreb ”funktionelle lidelser” (og BDS) fjernes i de journaler, hvor det er opført som forklaring på fysiske symptomer og eksisterende diagnoser.

• AT ansvar for alle disse nævnte fysiske WHO-sygdomme flyttes ud af psykisk regi.

• AT det danske sundhedssystem kun bruger de korrekte, dvs. somatiske diagnosekoder for disse fysiske sygdomme.
(Ifølge WHO er det ulovligt at give en sygdom mere end en kode.)
"


Når jeg mener, at de markerede formuleringer kan blive problematiske er det fordi, at behandlerne jo netop mener, at patienten ikke er fysisk syg.

Hmmm, altså, hvis de bliver pålagt, at fjerne begrebet "funktionelle lidelser" hos fysisk syge, hvem skal så afgøre, om patienten er fysisk syg, eller om patienten har en "funktionel lidelse"?

Psykiske lidelser kan jo netop give fysiske symptomer.

Jeg har aldrig selv haft psykiske problemer, men i en presset og stresset periode oplevede jeg nogle meget fysiske symptomer, der ikke kunne findes en forklaring på, men set i bakspejlet er jeg overbevist om, at det var en reaktion på min situation.
Symptomerne forsvandt i takt med, at der kom styr på situationen, og jeg har ikke oplevet lignende symptomer i de næsten 15 år der er gået siden.


Hmmm, svært at forklare, men håber i forstår min pointe.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat