Se enkelt indlæg
Gammel 22-07-2013, 13:29   #8
Reika
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2012
Indlæg: 32
Styrke: 13
Reika er ny på vejen
Begrebet midlertidig pension findes IKKE. Jeg ved godt at det af og til bliver nævnt også af sagsbehandlere, men det er simpelthen forkert.

En førtidspension er som udgangspunkt ALTID en varig ydelse, men man kan sætte en sag i kontrol efter et antal år, hvis der er tale om en sygdom med en uforudsigeligt forløb og som måske kan helbredes i fremtiden.

Det er faktisk MEGET få sygdomme, hvor man kan give førtidspension med kontrol og efter min mening burde de fleste pensioner med kontrol være givet som pensioner uden kontrol.

Det er som om at kommunerne ser en førtidspension med kontrol som et slags ressourceforløb, men det er altså ikke korrekt.

Jeg har ikke et link til paragrafferne, men der skal altså være sket en væsentlig bedring af arbejdsevnen for at frakende en pension.

Derfor kan jeg heller ikke på nogen måde forstå at man kan tvinge nogen i en ny arbejdsprøvning hvis en læge evt. fraråder det.

Efter min mening er dette endnu et udtryk for at kommunerne bliver lidt for kreative når det gælder syge mennesker.

Her skal vi også huske at fleksjob ned til 1-2 timer kun må gives hvis der er udsigt til bedring af arbejdsevnen inden for en kortere periode, samt at man varigt skal kunne være selvforsørgende i et fleksjob.

Mange førtidspensionister har jo gode og dårlige perioder og det kan derfor være svært at fastholde et fleksjob selv på få timer.

Uanset hvad kommunerne har fået at nye redskaber så ændrer det altså ikke ved at der i loven står at arbejdsevnen skal være væsentligt forbedret for at frakende pensionen. Det lyder ikke til at være tilfældet i din sag.

Indiansummer hvis du ikke kan klare en ny arbejdsprøvning, så må du have lægen med på sidelinjen. Hvis kommunen fastholder så ser jeg ingen anden udvej end at klage og få sagen vurderet længere oppe i systemet.
Reika er ikke logget ind   Besvar med citat