Se enkelt indlæg
Gammel 17-09-2020, 07:37   #135
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Cannabis-forsøg er slået fejl - begynd forfra

Patienter og forskere i opråb: Cannabis-forsøg er slået fejl - begynd forfra

https://www.dr.dk/nyheder/politik/pa...-begynd-forfra

Cannabis-produkter hjælper Rasmus Papendick, men han har svært ved at få fingrene i de lindrende dråber. Flere partier vil ændre forsøgsordning.

Spasmer og krampeanfald har været en del af Rasmus Papendicks aftener, siden han i 2001 fik konstateret sklerose. Men han har fundet noget, der hjælper - nemlig cannabisolie.

Derfor tager Rasmus Papendick en lille dråbe på størrelse med et riskorn hver aften. Det har han gjort i flere år. Og det hjælper.

- Hvis ikke jeg tager det, er det helt sikkert, at jeg sidder og hopper rundt inde i stolen og kan ikke få ro i kroppen. Og så ligger jeg og vender og drejer mig en 4-5 timer, inden jeg falder i søvn, fortæller han.

Sklerosepatienter som Rasmus Papendick var en af de primære målgrupper, da man i 2018 startede en forsøgsordning med medicinsk cannabis. Derfor var Rasmus Papendick også glad, da han hørte om forsøget. Men glæden var kort. Han fik nemlig nej til at få dråberne fra både sin egen læge og fra sygehuset.
- Min egen læge sendte mit straks videre til neurologerne i Aalborg, for det ansvar ville han ikke tage. Og da jeg ringede derud og snakkede med lægesekretæren, fik jeg klar besked om, at hvis jeg var så heldig at få det, så ville jeg være den første. For det gjorde det ikke.

- Jeg tænke, hvad skal jeg så gøre?

For jeg ville jo gerne have det. Jeg vidste, hvordan det virkede for mig, da jeg røg det, fortæller han.

Patientforeninger: Læger er tilbageholdne
Ifølge Scleroseforeningen er det et generelt problem, at mange læger ikke vil udskrive medicinsk cannabis under forsøgsordningen, fordi de ikke føler sig klædt godt nok på. Derfor har mange af foreningens medlemmer slet ikke fået adgang til forsøget.

OM FORSØGSORDNINGEN

Den 1. januar 2018 trådte en forsøgsordning med medicinsk cannabis i kraft. Ordningen giver læger mulighed for at udskrive en ny type cannabisprodukter, som ikke tidligere har været lovlige i Danmark.
Alle læger har mulighed for at udskrive de produkterne, men ingen læge er forpligtet til det.
Formålet med forsøgsordningen er at give patienter en lovlig mulighed for at afprøve behandling med medicinsk cannabis, hvis de ikke har haft gavn af godkendt medicin.
Forsøgsordningen løber over fire år.


LÆS OGSÅ:Mettes læge vil ikke udskrive cannabisolie til hende - nu går hun andre veje
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...de-nu-gaar-hun

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat