Se enkelt indlæg
Gammel 27-01-2024, 14:57   #862
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kalundborg kommune igen, igen og atter igen

Kalundborg kommune, et smertensbarn af de værste.

Ledes af den 100% private interesseforening KL, Kommunernes Landsforening formand Martin Damm, som også mener at "Danmarkskortet" er noget pjat.


https://www.sn.dk/kalundborg-kommune...1KSGicHmQ3k6xc

Pårørende: Kommunen har urimeligt lange sagsbehandlingstider

26. januar 2024 af Marianne Carlsson

Marianne Carlssons blinde og udviklingshæmmede søn på 33 år går til ridning, og da han har autisme, skal han have eneundervisning, fordi han ikke kan være på hold med andre.

Den 73-årige kvinde, som bor på Røsnæs, er folkepensionist og sønnen er førtidspensionist.

– Ingen af os har råd til at betale for ridningen, men hans far har givet ham et arveforskud, som går til ridningen, siger Marianne Carlsson.

Sjællandske Nyheder skriver ikke navnet på sønnen. Marianne Carlsson gerne vil beskytte ham mest muligt. Han bor til dagligt på bostedet Præstehaven i Raklev og er hjemme hos Marianne Carlsson hver weekend. Årsagen til hans handicap er, at han blev født i uge 26, alt for tidligt. Han kun vejede 850 gram.

Han har tidligere gået til ridning fra han var syv år gammel, og her har Kalundborg Kommune betalt for de merudgifter, der var i forbindelse med handicapridningen.

Derfor troede Marianne Carlsson heller ikke, at det ville være et problem, da han efter en pause på flere år, ville genoptage fritidsinteressen, som han savnede.

Men der blev givet afslag.

Ridning eller rideterapi
– Det er tosset. Begrundelsen var, at han ikke går til ridning, men rideterapi, og det er fordi hans ridelærer tilfældigvis er rideterapeut, men det vidste jeg ikke, siger Marianne Carlsson.

Der blev givet afslag på dækning af merudgifterne til ridning, fordi Kalundborg Kommune vurderede, at der var tale om behandling, som hører under sundhedssektoren.

Blandt andet fordi ridning kan hjælpe på angst.

– Det er ridningen, som er det primære. At det også kan hjælpe på angst er en sidegevinst. Og det gælder i øvrigt alle fysiske aktiviteter, siger Marianne Carlsson.

Kommunen mente derudover, at sønnen i stedet skulle gå til ridefysioterapi.

– Men det er helt noget andet. Det foregår på hold, så det kan han ikke, siger Marianne Carlsson.

Det var den 16. juni 2022 at Marianne Carlsson søgte om tilskud til merudgifter til handicapridning for sønnen, og først den 12. oktober 2022 (altså fire måneder efter) fik hun afslag på ansøgningen. Sagsbehandlingsfristen for dækning af nødvendige merudgifter er ellers 60 dage ifølge Kalundborg Kommunes hjemmeside.

Marianne Carlsson klagede den 8. november over afgørelsen.

– Jeg sender en klage, hvor jeg uddyber min begrundelse for at det er en fritidsinteresse, og så hører jeg ikke noget i lang tid, siger Marianne Carlsson.

Hun rykker derfor for svar og får at vide, at den oprindelige sagsbehandler er stoppet, og to andre sagsbehandlere sidder med hendes sager, og de har travlt. Derfor har de ikke svaret.

– Derefter går der et par dage, og jeg får en ny afgørelse, som er en gentagelse af den gamle, siger Marianne Carlsson, som anker afgørelsen.

Den 17. april 2023 sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. Altså 11 måneder efter Marianne Carlsson søgte første gang.

Den 7. september 2023 modtog hun Ankestyrelsens afgørelse, som hjemviste sagen til ny behandling i Kalundborg Kommune. Ankestyrelsen skrev som bemærkning: “Vi kritiserer, at kommunen først har genvurderet afgørelsen ca. 24 uger efter, kommunen modtog din klage.”

En kulturændring
Marianne Carlsson har oplevet en ændring i kommunens sagsbehandling gennem årene.

– Jeg oplever en kulturændring fra dengang min søn var barn, fordi der var sagsbehandlerne aktivt opsøgende og de tilbød hjælp, og jeg har sågar været ude for at jeg har sagt nej tak til hjælp, siger Marianne Carlsson og tilføjer:

– Nu er de passive og afventer. Man får hjælp, når man søger om det, hvis man altså får det. Det er min oplevelse, siger Marianne Carlsson.

Marianne Carlsson ønsker, at sagsbehandlingen er faglig og saglig.

– Det, som jeg er utilfreds med, er selvfølgelig, at der går så lang tid, og at jeg selv skal rykke for svar. Her i anden omgang har jeg tænkt, at det er ikke mit ansvar at rykke for svar. Det er deres opgave, siger Marianne Carlsson, som stadig ikke har hørt noget fra Kalundborg Kommune siden den 7. september 2023.

Brev til politikere
Hun har skrevet et åbent brev til kommunalbestyrelsen om problemet med langsommelig sagsbehandling og klagesager.

I brevet bemærker hun, at hendes søns sag er en ud af mange klagesager, der bliver omgjort af Ankestyrelsen eller hjemsendt til kommunen til genbehandling.

Hun pointerer også, at hun ikke anklager de kommunalt ansatte sagsbehandlere, der sikkert gør deres bedste. Hun anklager det politiske system, der bestemmer rammerne for sagsbehandlernes arbejde.

– Det er kommunalbestyrelsens ansvar at gøre noget ved de mange fejl i sagsbehandlingen og de lange sagsbehandlingstider, mener hun.

– For os pårørende og værger er det en udmattelseskamp at føre klagesag mod kommunen. Vi orker det næsten ikke. Vi har nok at gøre med at være der for vores handicappede pårørende. Vi har ikke brug for de benspænd vi oplever i forbindelse med fejl og langsommelighed i sagsbehandlingen, skriver hun blandt andet i det åbne brev til kommunalbestyrelsen.


Hilsen Peter

Bilag

https://www.fysio.dk/radgivning-regl...idefysioterapi
Overenskomst for ridefysioterapi

https://www.fysio.dk/radgivning-regl...idefysioterapi
Om ridefysioterapi
I ridefysioterapi indgår heste som behandlingsredskab. Ridefysioterapi er specielt effektivt på nedsat balance, nedsat gangfunktion, koordination, spasticitet, ligevægtsfornemmelse og kropsholdning.

Ankestyrelsen Tilsynet afgørelse over Kalundborg kommune


https://ast.dk/tilsynet/udtalelser/u...files/1495.pdf

Ankestyrelsen vurderer, at Kalundborg Kommune herved handler i strid med lovgivningen, idet sagsbehandlingsfristen, som skal fastsættes efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, løber allerede fra ansøgningstidspunktet.

Sidst redigeret af phhmw; 27-01-2024 kl. 15:01.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat