Se enkelt indlæg
Gammel 24-05-2011, 11:04   #302
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.769
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Frakendelse af handicapbil

Fra Scleroseforeningens rådgivning.:

http://www.scleroseforeningen.dk/da/...2001%2030.aspx

"Spørgsmål:
Min tidligere kone (det vil sige samboende men ikke gift) har søgt om en handicap-scooter og har fået en bevilget. Dette med det resultat. at de har frataget hende hendes handicapbil og har indrapporteret til SKAT at der skal betales afgift på denne, ca. 200.000 kroner.

Jeg mener, at hun er blevet snigløbet af visitatoren fra kommunen, som jeg også har kontaktet angående anullering af aftaleen. Men denne kunne ikke omstødes.

Bilen bliver brugt af min datter og jeg, når min tidligere kone skal ud og handle, samt på ferier, da hun er ret svær at få ind i en almindelig bil.

Bilen (en VW Multivan 2005) er snart 6 år gammel.

Ekspertens svar:
Frakendelse af handicapbil kan kun ske efter en konkret afgørelse med henvisning til lovhjemmel og med klageadgang. Forinden en sådan afgørelse skal der ske partshøring, det vil sige at der skal gives mulighed for at komme med bemærkninger og kommentarer inden sagen afgøres.

Vær opmærksom på ret til at få kopi af alle sagens akter.

Jeg tænker, at kommunen har vurderet, at din tidligere kones kørselsbehov vil kunne blive dækket med en el-scooter, men umiddelbart lyder det for mig som om, at det kun er i nærområdet og der herudover er behov for at medbringe el-scooter i bilen ved længere ture.

Hvis der ikke foreligger en skriftlig afgørelse på frakendelse af bil er det ikke en lovlig beslutning.
Foreligger der en skriftlig afgørelse, skal afgørelsen som nævnt indeholde oplysning om hvilken lovhjemmel, der er anvendt, begrundelse og klagemulighed. Klagefristen er 4 uger, så vær opmærksom på dette og gør i givet fald brug af den.

Jeg forstår på spørgsmålet, at din tidligere kone ønsker at beholde bilen og i den sammenhæng kan der godt være en afgift til SKAT, forudsat at afgørelse er lovlig.

Det kunne måske være en ide, at I kontakter Scleroseforeningens socialkonsulent, der dækker den pågældende kommune og får hjælp til sagen. Det er dog vigtigt, at I har alle sagens akter og vær stadig opmærksom på klagefristen, som skal overholdes.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat