Se enkelt indlæg
Gammel 24-07-2018, 08:49   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
For at standse en borgers sygedagpenge eller jobafklaringsforløb og henvise til kontanthjælp kræver det så vidt jeg har forstået at borgeren er rask nok til at blive selvforsørgende (ca. 18-25 timer ugentligt).

Problemet er at nogle kommuner bare "vurderer" at borgeren er rask nok til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet uden at de har nogen fornuftig årsag til at komme frem til det resultat.

Da kommunen standsede mine sygedagpenge med henvisning til at jeg var stationær og bare kunne gå ud og finde mig et job eller søge kontanthjælp fik jeg medhold i ankestyrelsen netop fordi der ikke var lavet en arbejdsprøvning og fordi de "vurderede" imod lægelige udtalelser, men jeg skulle alligevel igennem ca. 7 måneder uden indtægt først.

Jeg har skrevet med en hel del personer som har oplevet det samme, enten at kommunen standser sygedagpengene eller prøver at presse borgeren til at raskmelde sig selv og dermed miste retten til at klage til ankestyrelsen.
Men jeg har aldrig haft kontakt med nogen der er overgået til jobafklaringsforløb som står i samme situation, har end ikke læst om nogen der har stået i den situation.

Jeg ved ikke om det er rigtigt men jeg har en fornemmelse af at det ikke er så udbredt blandt kommuner at standse jobafklaringsforløb til kontanthjælp, som ved sygedagpenge stop.

Til gengæld har jeg læst om ekstremt mange sager hvor borgere (især i Kbh.) er smidt fra ressourceforløb til kontanthjælp og det skulle ovennævnte principafgørelse gerne sætte en stopper for.

Men hvis kommunen laver øvelsen med at raskmelde dig, så er det lidt en gråzone (ligesom ved standsning af sygedagpengene) og du kan efter min mening godt ende på kontanthjælp eller egenforsørgelse/ægtefældeforsørgelse.
Til gengæld vil jeg mene at du kan have en god chance for at få medhold i ankestyrelsen da din arbejdsevne jo ikke er kontrolleret og så vil kommunens "vurdering" jo ikke være en vurdering men en beslutning.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat