Se enkelt indlæg
Gammel 01-09-2021, 19:12   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.734
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Førtidspension § 17 stk.2 på det foreliggende grundlag...

... hvor patienten føler stor belastning af det lange sagsforløb og beslutter selv at søge om førtidspension.

Hvis du føler dig fristet
– så tænk dig godt om.


Hvis man tænker selv at søge førtidspension, iht § 17, stk.2, på det foreliggende grundlag, SKAL man først søge aktindsigt ved alle 100%, som man har været i forbindelse, behandlet af. Patienten skal vide og forstå ALT hvad andre skriver om en. Det hele drejer sig om, at patienten skal sikre sig at alle skriftlige dokumentationer er til stede, ellers får man afslag og kan gå tilbage til START.

Læs dette vigtige argument af Marianne Stein, socialrådgiver med stor viden og erfaring:


https://mailchi.mp/1238b7264af5/hvis...m?e=941580e1b0

""Sommeren er snart forbi. Jeg er tilbage i arbejdstøjet og tager nu fat, hvor jeg slap – det betyder også, at jeg ikke kommer til at kede mig.

Jeg får mange henvendelser fra desperate sygemeldte, som ingen vegne kommer i jobcentret.

En del henvendelser har været næsten enslydende, hvorfor jeg har valgt at tage deres henvendelsesårsag op som et tema til denne måneds Kærlige Indspark.

– At søge førtidspension på det foreliggende grundlag og om at klage over kommunens afslag.

Sagen er, at mange oplever, at nu må det være nok!

De har en oplevelse af, at der er indhentet utallige statusattester, lægeerklæringer – og måske har de været i lige så mange arbejdsprøvninger. Og nu synes de, at det må være nok og vil søge førtidspension på det foreliggende grundlag – og ønsker min hjælp til at søge for den.

Mange bliver overrasket over, at jeg afviser at hjælpe med at søge på det foreliggende. Og at jeg også afviser at skrive en klage, hvis de selv har søgt på det foreliggende grundlag – og har fået et afslag.

Men det er der en grund til, at jeg gør – fordi dokumentationen ikke er på plads.

Mit fokus er derfor at få overblik over dokumentationen – at samle sagen – og gå i dialog med jobcentret om hvilke oplysninger der mangler, alene med det formål at jobcentret selv bringer sagen for rehabiliteringsteamet, når dokumentationen er tilvejebragt.

Men hvis du nu alligevel sidder og læser mit Kærlige Indspark med et ønske om at søge – eller overvejer at gøre det – så læs med her.

Hvis du søger på det foreliggende grundlag

Hvis jobcentret ikke har set “lyset” – at det er åbenlyst, at du skal have en førtidspension – ja, så er der mulighed for, at du selv kan søge på det foreliggende grundlag.

Det er vigtigt for mig at sige, at det KAN lade sig gøre at få en førtidspension på det foreliggende grundlag, men det er uhyrligt sjældent, at det går, som man ønsker. På den konto kan man faktisk ende med at få forlænget spilletid i jobcentret, hvilket jeg tidligere har skrevet om ifm. ansøgning om fleksjob og om at få sagen forelagt rehabiliteringsteamet.

Derfor anbefaler jeg, som nævnt ovenfor, stort set aldrig ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag.

Men vælger du alligevel at gøre det, bør du gå din sag igennem med en tættekam og tjekke op på, om den opfylder nedenstående punkter. For oftest er der en grund til, at jobcentret ikke har rejst sagen selv – fordi , som før nævnt, den ganske enkelt ikke er tilstrækkeligt belyst!

Du skal være særlig opmærksom på følgende nedenstående punkter, der blandt andet skal være opfyldt og dokumenteret:

Dit funktionsniveau skal være varigt og væsentligt nedsat til det ubetydelige;
Behandlingsmulighederne skal være udtømte;

Helbredet skal være kronisk og stationært;

Beskæftigelsesrettede tiltag frarådes, da det vil forværre dit helbred.

Det vil med andre ord sige, at din læge og andre sundhedsfaglige behandlere skal være helt klare i spyttet og ikke skrive “for nuværende,” “muligvis” og “det må tiden vise,” etc.

Disse udtalelser lægger nemlig op til, at det måske kan blive bedre med tiden, og at det i hvert fald ikke er stationært.

Behøver jeg endnu en praktik?

Du kan måske også tænke, at det virker helt formålsløs, at jobcentret vil have dig i endnu en praktik, men her skal du være opmærksom på, at praktik ikke bare er praktik.

Har dit praktikforløb ikke haft et afklarende formål, men blot været med henblik på at optrappe og udvikle din arbejdsevne og timer, så er praktikken sjældent dækkende for en afklaring til en førtidspension.

En afklarende praktik skal opfylde følgende:

Alle skånehensyn skal være tilgodeset.

Du skal være vel-medicineret og helbredsmæssigt afklaret og stabiliseret.

Du skal være afprøvet i flere arbejdsfunktioner/områder (bred vurdering) og har vurderet arbejdsevne/effektivitet/intensitet.

Hvis ikke de punkter er opfyldt/ til stede, så er du formentligt ikke tilstrækkeligt afprøvet og afklaret, og du vil få afslag på din ansøgning – medmindre at din læge helt fraråder beskæftigelsesrettede tiltag såsom praktik, fordi det vil forværre dit helbred.


Hvis jobcentret ikke vil samle din sag

Hvis ikke jobcentret vil være behjælpelig med at samle din sag, så kan du blive nødsaget til at søge på det foreliggende, som så vil tvinge kommunen til at behandle sagen indenfor tre måneder.

Og nu bliver du måske helt forvirret, for jeg skrev jo netop lige før, at du ikke bør søge på det foreliggende – slet ikke hvis dokumentationen ikke er tilstede.

Og du læste helt rigtigt.

Men ingen regler uden undtagelse.

Hvis kommunen simpelthen ikke vil samarbejde om at skabe den nødvendige progression i din sag, så kan det tvinge dig til at gå den vej.

Hvordan skal du reagere på et afslag

Hvis du søger på det foreliggende og du modtager et afslag, vil jeg anbefale, at du også overvejer en ekstra gang at klage over selve afgørelsen, da sagen efterfølgende går videre til behandling i Ankestyrelsen.

For med et afslag på en førtidspension kan du bruge afgørelsen til at samarbejde med kommunen om, at få de punkter opfyldt der har været årsagen til selve afslaget. Frem for at vente et halvt år eller mere på Ankestyrelsens afgørelse – som oftest også bliver endnu et afslag. Dermed undgår du, at sagen kommer til at ligge i dvale i jobcentret i den periode, hvor den behandles i Ankestyrelsen.

Så tænk dig om inden du søger om førtidspension på det foreliggende grundlag – og evt. klager – og spil dine kort rigtigt.

Pøj pøj med dit videre forløb.

Kærligst
Marianne Stein
Forfatter, debattør, journaliststuderende og privatpraktiserende socialrådgiver""


Aktindsigt.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=37741

Journallisten.
https://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat