Se enkelt indlæg
Gammel 13-09-2019, 08:08   #68
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Checkliste Førtidspension § 17 stk.2 på det foreliggende grundlag

Tak, Kim

https://www.facebook.com/groups/1490...c_location=ufi


Madsen Kim

ANSØGNING OM FØRTIDSPENSION PÅ DET FORELIGGENDE GRUNDLAG:

Til X Kommune
Jobcentret
Att.:
ANSØGNING OM FØRTIDSPENSION
1.
Jeg vil hermed gerne søge om førtidspension på det foreliggende grundlag, jf. pensionslovens § 17, stk. 2.
2.
Jeg gør opmærksom på, at kommunen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 21, stk. 1, i pensionsloven. Vi går naturligvis ud fra at kommunen overholder loven. I mit konkrete tilfælde betyder det, at kommunen derfor senest skal træffe afgørelse den ...
Hvis 3 måneders fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal jeg have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort, jf. samme §.
3.
Vi gør videre opmærksom på, at tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension skal fremgå af sagen og meddeles mig, jf. samme § 21, stk. 1, i pensionsloven. Vi går naturligvis ud fra at kommunen også overholder denne del af loven.
Kommunens oplysningspligt
4.
Kommunen har ansvaret for, at sager er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at kommunen kan træffe afgørelse, jf. § 10 i retssikkerhedsloven. Det er den såkaldte officialmaksime.
I mit tilfælde anmoder jeg derfor om, at kommunen indhenter oplysninger fra samtlige sundhedsinstitutioner, herunder min læge og regionens sygehuse, samt fra samtlige andre instanser jeg har været i berøring med siden jeg blev sygemeldt, uddannelsesinstitutioner, diverse arbejdsprøvningsinstanser og andre aktører der har været inde over min sag med indsatser de sidste mange år både i X Kommune og i y Kommune, for at min sag kan blive oplyst i tilstrækkeligt omfang.
Rehabiliteringsteamet
5.
Jeg anmoder om, at kommunen samtidig med at denne ansøgning om førtidspension sendes til rehabiliteringsteamet sender mig en liste over teamets medlemmer med fuldt navn, stillingsbetegnelse og oplysning om hvilket område de 4 repræsentanter i rehabiliteringsteamet hver især repræsenterer.
Jeg henviser til § 10 i beskæftigelsesorganiseringsloven. Efter vores opfattelse kan fx en sekretær ikke repræsentere et af de 4 områder.
6.
Jeg henviser videre til punkt 2 i Arbejdsmarkeds- og Rekrutteringsstyrelsens skrivelse nr. 10512 af 10/9 2015 om rehabiliteringsteam og rehabiliteringsplan, som lyder således:
"2. Rehabiliteringsteamet – sammensætning og opgaver
Rehabiliteringsteamets sammensætning:
Efter reglerne skal rehabiliteringsteamet altid bestå af repræsentanter fra beskæftigelsesområdet, sundhedsområdet og socialområdet. Herudover skal undervisningsområdet være repræsenteret, når teamet behandler sager, hvor borgerne er under 30 år og uden erhvervskompetencegivende uddannelse. Endelig skal der være en sundhedskoordinator fra regionens kliniske funktion i rehabiliteringsteamet.
Intentionen med rehabiliteringsteamet er at sikre, at der sker den nødvendige tværfaglige koordinering i borgerens sag. Det er kommunen, der beslutter, hvilke personer fra de respektive forvaltninger, der skal sidde i rehabiliteringsteamet. For at understøtte, at teamets indstilling kan omsættes til en effektiv og koordineret indsats i praksis, er det helt afgørende, at det enkelte medlem af teamet har den nødvendige kompetence, erfaring og viden inden for sit fagområde.
Kommunen kan efter behov inddrage kommunale eller eksterne eksperter til støtte for rehabiliteringsteamets arbejde og indstilling. Herudover kan kommunen med fordel overveje at lade medarbejdere med særlige kompetencer deltage ud fra en vurdering af borgerens situation.
Hvis kommunen eksempelvis vurderer, at fleksjob kan være en mulighed for borgeren, kan kommunen overveje at lade en virksomhedskonsulent og en person med kompetencer inden for fleksjobområdet deltage i rehabiliteringsteamets møde med henblik på at understøtte fokus på den virksomhedsrettede indsats, og hvordan der evt. kan skabes progression i fleksjobbet."
Det er særligt sætningen herefter jeg gør opmærksom på: "For at understøtte, at teamets indstilling kan omsættes til en effektiv og koordineret indsats i praksis, er det helt afgørende, at det enkelte medlem af teamet har den nødvendige kompetence, erfaring og viden inden for sit fagområde."
Jeg anmoder altså kommunen om at finde et team med de bedst kompetente, mest erfarne og mest vidende inden for hver sit fagområde.
Helhedsvurdering
7.
Jeg anmoder videre om, at kommunen vedlægger sin helhedsvurdering af mig til sagen.
Vi henviser til § 6 i retssikkerhedsloven, hvorefter:
"Hvis en borger har brug for at få hjælp i længere tid, skal kommunalbestyrelsen tidligt i forløbet tilstræbe at tilrettelægge hjælpen ud fra en samlet vurdering af pågældendes situation og behov på længere sigt."
8.
Vi henviser videre til § 7 i retssikkerhedsloven, hvorefter:
"Senest 8 uger efter første henvendelse om løbende hjælp til forsørgelse skal kommunalbestyrelsen foretage en vurdering efter § 6.
Stk. 2. Ansøgeren skal skriftligt have besked om kommunalbestyrelsens vurdering efter stk. 1."
Jeg har modtaget hjælp til forsørgelse i mere end 8 uger - ja faktisk i mange år - så vi antager naturligvis at kommunen har overholdt loven og lavet den helhedsvurdering, som kommunen er forpligtet til.
9.
Jeg anmoder om, at kommunen sender en kopi af sin helhedsvurdering til mig inden denne ansøgning om førtidspension behandles i rehabiliteringsteamet.
10.
Hvis kommunen - mod forventning - ikke har overholdt loven og ikke har lavet den lovpligtige helhedsvurdering af mig anmoder vi hermed om, at den laves snarest muligt og senest inden 8 uger, således at helhedsvurderingen foreligger INDEN denne ansøgning om førtidspension behandles i rehabiliteringsteamet for derved at afværge yderligere problemer for mig.
Vi gør opmærksom på, at 8 uger fra denne ansøgning er onsdag d.....
Vi går herefter ud fra at kommunen senest denne dato sender min helhedsvurdering til mig.
Ny lov
11.
Vi henleder kommunens opmærksomhed på den ny lov nr. 553 af 29. maj 2018. Loven trådte i kraft den 1. juni 2018.
Pensionslovens § 18, stk. 1, lyder herefter således:
"Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i relevante jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger, jf. dog § 17, stk. 2 og 3, og § 18 a."
Vores bemærkning: Det er ordet "relevant" der er det centrale!
I forlængelse af den ny lov nr. 553 blev nedenstående skrivelse sendt ud til alle kommuner:
Arbejdsmarkeds- og Rekrutteringsstyrelsens skrivelse nr. 9470 af 20/6 2018 om orientering om lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om social pension (Ressourceforløb og dokumentationskrav for tilkendelse af førtidspension)
Vi citerer fra denne skrivelse:
"Dokumentationskravet i sager om førtidspension
Ændringen af § 16, stk. 2, og § 18, stk. 1, skal skabe klarhed om sammenhængen mellem iværksættelse af ressourceforløb og dokumentationskravet i forbindelse med tilkendelse af førtidspension.
Med ændringen i lov om social pension tydeliggøres det, at lovens krav om dokumentation ikke må føre til, at der iværksættes indsatser, herunder ressourceforløb, som ikke er relevante i forhold til udvikling af borgerens arbejdsevne.
Lovændringen skal sikre, at der ikke er tvivl om, at der kan ske tilkendelse af førtidspension uden forudgående deltagelse i ressourceforløb både i sager, hvor det
1) på grund af særlige forhold (helbredsmæssige) er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, og i sager, hvor det
2) er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.
Det betyder, at der ikke længere kan visiteres til ressourceforløb alene med den begrundelse, at det ikke kan udelukkes, at borgerens arbejdsevne kan forbedres."
Vores bemærkning: Det er igen ordet "relevant" der er det centrale!
Min livshistorie
12.
SOCIALT
13.
HELBRED
14.
ARBEJDSLIV
15.
Der er 3 ting der springer i øjnene i min livshistorie:
a) Sammenlagt har jeg siden jeg blev 18 år kun været på arbejdsmarkedet i 8 (otte) år. Og det er 6 år siden jeg sidst havde et arbejde.
b) Mit netværk er uhyre begrænset.
c) Jeg lider af en stribe både somatiske og ikke-somatiske lidelser.
16.
Jeg anmoder kommunen om i forlængelse af min livshistorie at oplyse hjemlen til i 6 år at holde mig på kontanthjælp/ressourceforløbsydelse, som jo begge er midlertidige og kortvarige ydelser.
Kommunen bedes også svare på, hvorfor der ikke er sket progression i min sag i de sidste xxx år.
17.
Jeg anmoder også kommunen om at oplyse, hvor lang tid kommunen har fastsat der må gå fra modtagelsen af en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk. 2, til afgørelsen skal være truffet. Jeg henviser til retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Jeg anmoder videre kommunen om at oplyse, om denne frist er offentliggjort - og hvor den i givet fald er offentliggjort.
Jeg citerer her retssikkerhedslovens § 3, stk. 2:
"Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse."
Afsluttende bemærkninger
18.
Jeg anmoder om, at denne ansøgning om førtidspension forelægges for rehabiliteringsteamet sammen med sagens øvrige akter.
19.
Jeg anmoder om skriftlig bekræftelse på, at kommunen har modtaget denne ansøgning og at kommunen samtidig meddeler mig påbegyndelsesdatoen for denne ansøgning.
20.
Jeg har fået hjælp til denne ansøgning af foreningen Jobcentrets Ofre, fra et medlem der har arbejdet mange år som jurist i Ankestyrelsen.
Med venlig hilsen
Kopi er samtidig sendt til:
...
Forfatter: Jan Spangenberg, tidligere jurist i Ankestyrelsen

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat