Se enkelt indlæg
Gammel 09-04-2017, 14:08   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven §14
"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 6. Kommunen ser endvidere bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22. "

Så jeg tror, at grunden til at §14 kom i spil, var for at først vurdere om den skulle modregnes som indtægt. Da man vurderede at den ikke var indtægt, skulle man vurdere hvorvidt den skulle betrages som formue. Og i så fald, om der skulle ses bort fra denne formue.

Jeg har IKKE sat mig ind i ligningsloven, men jeg kan finde den omtalte §7 nr 6 og nr 22
"§ 7. Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke:

6) Legater, der udbetales fra en fond, stiftelse, forening m.v. til militært personel eller civile, der er udsendt eller har været udsendt på tjeneste af den danske stat på militær mission i udlandet, og som under eller som følge af opholdet får fysiske eller psykiske skader, samt legater, der ydes til de pågældendes pårørende, hvis den udsendte er kommet fysisk eller psykisk til skade eller er omkommet i forbindelse med opholdet.

22) Ydelser til en person fra en fond, stiftelse, forening m.v., som er godkendt af told- og skatteforvaltningen, og hvis formål er at støtte socialt eller sygdomsbekæmpende arbejde. Ydelser fra en fond m.v., der overstiger 10.000 kr. inden for et kalenderår, medregnes dog til den skattepligtige indkomst med den del af værdien, der overstiger 10.000 kr. Told- og skatteforvaltningen offentliggør hvert år en liste over de fonde, stiftelser, foreninger m.v., som er blevet godkendt. Told- og skatteforvaltningen kan fastsætte en frist for, hvornår en ansøgning m.v. om godkendelse senest skal være modtaget, for at fonden, stiftelsen, foreningen m.v. kan optages på listen for det pågældende år."

Så det afgørende er altså, om fonden er godkendt af told-og skatteforvaltningen, til at være fritaget fra beskatning efter §7 nr 22 i ligningsloven.

Link til ligningsloven:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=183458

Så som jeg læser det er det meget direkte, og svært at fortolke:
Er fonden fritager fra beskatning efter ligningslovens §7 nr 6 eller 22?
Hvis ja: ikke modregnes
Hvis nej: modregnes


Ang dyreforsikring, så skal man gøre op med sig selv, om det bedre kan betale sig at lave en opsparing.
Jeg har prøvet at sætte mig lidt ind i dem. Der er f.eks. nogen hvor de betaler maks xxxxx kr pr år. Så er der nogen der maks betaler xxxxx kr pr sygdoms/skadehændelse.
Der er en masse de dækker og ikke dækker.
Der er ofte en selvrisiko, som man jo så alligevel skal have råd til.
Katten skal være i tip top stand når man opretter forsikringen (de kræver dokumentation på dette fra dyrlæge).
Hvis katten er over x år gammel når man opretter den er det dyrere osv osv.

Hvis man sætter sig rigtig godt ind i det, kan det nok godt betale sig. Men hvis men ikke kan det, risikerer det at være penge ud i kloakken.

Sidst redigeret af MistyMiss; 09-04-2017 kl. 14:12.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat