Se enkelt indlæg
Gammel 27-02-2021, 17:16   #246
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.754
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kikkert operation, ny type lumbal diskusprolaps, vi følger udviklingen

Rygskade smadrede piloten Viggos dagligliv: Tre dage efter ny operation kunne han igen gå tur

Efter tysk forbillede får rygpatienter i Aalborg en ny type kikkert-operation.

Viggo Lodberg kunne ikke længere passe sit job som pilot, fordi en diskusprolaps forhindrede ham i at sidde ned i længere tid. En ny skånsom operation kan efter få uger sende ham tilbage i flyvemaskinen.


https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...r-ny-operation

Bare det at tage strømper på om morgenen har i lang tid været en smertefuld affære for den 37-årige pilot Viggo Lodberg fra Engesvang ved Silkeborg.
Men nu lysner det.
Med en ny type kikkertoperation har han fået bugt med en invaliderende diskusprolaps. Og allerede dagen efter kunne han selv gå fra hospitalet.
- Det er fantastisk. Jeg kan allerede mærke nu, at det er meget bedre, siger han.
Hidtil har man løsnet muskel og fjernet knogle og ledbånd for at få adgang til prolapsen. I dag er det blevet et meget mindre indgreb. Blandt andet på Aalborg Universitetshospital, hvor prolapserne nu fjernes ved en kikkertoperation.

Om ti år tror jeg, at alle diskusprolapser i Danmark og Skandinavien bliver lavet på den her måde, for det har det potentialet til, siger Morten Zebitz Steiness, der er specialeansvarlig overlæge på neurokirugisk afdeling på Aalborg Universitetshospital.

Det er 'skideirriterende'
Viggo Lodberg har før døjet lidt med ryggen og er gået til kiropaktor. Men i starten af september sidste år var den pludselig gal med benet.
Generne udmøntede sig forskelligt - lige fra føleforstyrrelser til jag af stærke smerter.
- Det er, som om der kommer én og giver dig en lammer, samtidig med at han stikker dig med en kniv, forklarer Viggo Lodberg.
Han gik til kiropraktor og fysioterapeut og fik forskellige behandlinger, men intet hjalp. Først senere på året afslørede en scanning, at han havde en diskusprolaps.
I et halvt års tid har den gjort, at han ikke har kunnet passe sit job som pilot. Han har ganske enkelt ikke kunnet sidde stille i længere tid ad gangen.

- For at sige det på godt dansk, så er det skideirriterende, siger han.

Sådan adskiller operationerne sig

Aalborg Universitetshospital tilbyder som det eneste universitetshospital i Skandinavien kikkertoperation for patienter med diskusprolaps.

MERE SKÅNSOMME OPERATIONER

De senere år er operationerne for diskusprolaps generelt blevet meget mere skånsomme, og birvirkninger efter operation er blevet færre.
De fleste steder opererer man i dag gennem en åbning på få centimter, og det gør, at mange af patienterne kan sendes hjem samme dag, som de er opereret.
Det er for eksempel mikrooperation, hvor patienten får et snit på 2 centimeter, eller en kikkertoperation, hvor patienten får et snit på en halv centimeter.

- Det smarte er, at vi kommer ind fra siden og kører forbi nerven og kommer direkte ind i diskus og fjerner prolapsen. Så vi tager den direkte vej ind, forklarer Morten Zebitz Steiness.

Den store fordel ved operationen i Aalborg er ifølge overlægen, at patienterne hurtigere kommer til hægterne efter kikkertoperationen, og at risikoen for komplikationer og bivirkninger er mindre.

- De resultater, vi har fået på de første 60 patienter, er rigtig, rigtig gode. Jeg kan se, at 90-95 procent af patienterne er gået hjem samme dag, og alle dem, vi har kørt kontrol på indtil videre, har haft et rigtig godt resultat, siger Morten Zebitz Steiness.

Flere patienter føler sig klar allerede efter én uge, men for at reducere risikoen for en ny prolaps, skal de vente fire uger.
- Det er en risiko ved alle prolapsfjernelser. Vi er bare ikke vant til, at folk er så hurtigt klar, at det skal pointeres med de fire uger, siger han.

Se, hvordan lægen fjerner Viggos diskusprolaps ved en kikkertoperation:

En operation er ikke for alle

De gode resultater fra Aalborg var kommet Viggo Lodberg for øre. Derfor skrev han selv til overlægen i Aalborg en mandag aften, mens der kørte en VM-håndboldkamp i fjernsynet.
- Ti minutter efter havde han svaret mig, og så gik det bare slag i slag, siger Viggo Lodberg.

I Danmark får omkring 3.000 mennesker hvert år operationer for diskusprolaps, og langt flere døjer med problemet.

Men selvom indgrebet er lille, vil det ikke på sigt betyde, at flere vil få tilbudt en operation. Langt fra.

For op mod 90 procent af dem med diskusprolaps bliver raske inden for tre måneder med øvelser og træning.
- Selvom det her er en lille, skånsom operation, så er det stadig en operation.

Vi opererer folk, når det er sidste skud i bøssen, og det er det, der skal til.

Men langt de fleste vil stadig kunne komme sig ved at træne, forklarer overlægen.

Viggo kan snart sætte sig i flyveren igen

Tre dage efter operationen, der fandt sted den 19. februar, er Viggo Lodberg ude at gå en tur ved sin lokale sø. Noget, der for ganske få dage siden ville have været en smertefuld oplevelse.

- I sidste uge havde jeg kørt den 100 procent på ren vilje. Det havde ikke været helt sjovt, siger han.
Skridtene er afslappede. De smertefulde jag er væk, og føleforstyrrelserne er aftaget. Med tiden kan det blive endnu bedre.
- Det er lidt surrealistisk. Jeg har da også et par familiemedlemmer og bekendte, der er lidt overraskede over at se, at jeg allerede er oppe at gå igen så kort tid efter operationen.
Målet er snart at komme tilbage på job og op i flyveren igen om fem-seks uger.
- Det bliver fedt at få en normal hverdag igen. Jeg passer på ikke at stikke armene alt for højt i vejret, men jeg tror, det bliver godt, det her, siger Viggo Lodberg.

https://www.sundhed.dk/borger/behand...t-sygehusvalg/
Ret til at vælge et andet offentligt sygehus (Frit sygehusvalg)

Som borger i Danmark kan du frit vælge offentligt sygehus, når du er henvist til udredning, undersøgelse eller behandling.


phhmw

Jeg har personlig klaget til Folketingets Ombudsmand over en Principafgørelse 108-13 "Gældende" som kan tvinge syge borgere tl lumbale operation for diskusprolaps, hvis borgeren ikke tør lade sig opererer

Derved kan den kommunale sagsbehandler tvinge borgeren til operation, eller kan sagsbehandleren stoppe patientens sygedagpenge indtil patienten bliver mør.

Trods Folketinget har vedtaget ved lov, at ingen kan tvinges til behandling uden konsekvens.


https://www.k10.dk/showpost.php?p=372592&postcount=390

som ligger her og omhandler tvang i den sociale sagsbehandling:

https://www.k10.dk/showthread.php?t=27836

Hilsen Peter

Bilag

Principafgørelse 108-13 "Gældende"
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2013/9771

Folketingets L180
https://www.ft.dk/samling/20181/lovf...L180/index.htm
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat