Se enkelt indlæg
Gammel 29-02-2012, 10:38   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 40
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
På k10's forside er der et link til regeringens reformudspil: http://www.bm.dk/Aktuelt/Publikation...oep_fleks.ashx
Jeg vil opfordre alle til at læse det før I går i panik over ting i tror. Det er meget bedre at gå i panik over fakta Ej, jeg syntes faktisk at det ser ganske lovende ud.

Jeg er 27, har været uden for arbejdsmarkedet på kontanthjælp i 7 år pga. psykisk sygdom og min sag ligger lige nu hos den sagsbehandler der skal skrive ressourceprofilen før den skal vurderes til indstilling til førtidspension. Den tror jeg dog ikke på at jeg får.

Jeg har lige læst reformen igennem, og jeg syntes, at der er potentiale for noget rigtig godt.
Der åbnes for intensivt udredningsforløb af psykiske lidelser, for målrettet behandling, for coaching/terapi og mentorforløb.

Deres forslag til omlægning af tilskuddene til flexjob syntes jeg er drøn godt.
Jeg syntes absolut det er en fordel at man vil kunne arbejde meget få timer uden at være en udgift for arbejdsgiver, og at man vil kunne mærke det i lønningsposen når man får det bedre og kan arbejde mere.
Jeg har ikke ondt af, at der vil være nogen der ikke længere kan opretholde en toplønning i flexjob.

Med hensyn til A-kasser og at ledighedsydelse skal sidestilles med dagpenge, så må der skulle laves helt om i det system før det kan træde i kraft. For A-kassernes system skal jo kunne håndtere flexerne.
Altså; jeg kan ikke forestille mig, at det er noget der har bagudvirkende kraft.

Og nej, man skal ikke på kontanthjælp efter to år. Man kan være på ledighedsydelse i to år inden for en periode på tre år. Derefter vil man overgå til særlig ydelse på 60% af højeste dagpengetakst (hvilket er 10.300 kr. pr. mdr.). Man vil kunne optjene retten til ledighedsydelse igen, fuldstændig ligesom dagpengemodtagere kan genoptjene retten til dagpenge, ved at arbejde 52 uger inden for en periode på 3 år (bare den forskel at man skal arbejde 37 timer om ugen for at få dagpenge men der ikke er nogen timegrænse for ledighedsydelse). Læs afsnittet "Varighedsgrænse på ledighedsydelse" på siden 16 og side 17 i udspillet til reformen.
Ledighedsydelse og denne særlige ydelse vil modsat kontanthjælp være uafhængig af formue og ægtefællens indkomst.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat