Se enkelt indlæg
Gammel 27-02-2017, 13:51   #14
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Kio

Du må have en el. flere gæst overnattende lige så lang tid du vil set i forhold til almene boliger (dog tør jeg ikke udtale mig om ungdoms- og ældrebolig, som jeg ikke har erfaring med).

Dog skal du stadig overholde de tidl. nævnte max. 2 personer pr. rum (ikke indberegnet køkken og badeværelse).

Jeg kan ikke henvise til nogen § i almen lejelov, da denne ikke omtaler det. Men der er selvfølgelig inddirekte nogle restriktioner, hvis man læser under kap. omkr. hvornår udlejer kan opsige.

Som eks. kan jeg nævne:

de max. 2 personer pr. værelse/rum
hvis gæst/erne ikke overholder god orden og skik (som regel nedskrevet i husordenreglerne)
voldelig adfærd
hvis gæsten tidl. er blevet forment adgang til matriklen pga. adfærd

I disse og andre tilfælde står lejer, som ansvar at også gæster opfører sig efter god orden og skik i ejendommen, hvorfor man evt. kan opsiges med gældende varsler efter behandling af sagen.

Der kan selv nærlæses under kap. 15 på dette link:

https://www.retsinformation.dk/forms...4-88c114bbdcd8

Har man ikke lejekontrakt med almennyttig boligselskab skal det fremgår af lejekontrakt, hvad angår gæster. Hvis der ikke fremgår noget gælder samme bestemmelser.

Nu er alligevel er i gang, så i forhold til Airbnb (hvis vi talerhele lejligheden) bør man kontakte boligselskabet.

KAB har f.eks. denne regel, som der skal søges om:

ikke mere end seks uger pr. kalenderår. (Dele af en uge tæller som en hel uge).

Man kan læse mere på linket.

https://www.kab-bolig.dk/beboer/dine...efremleje.aspx

Lige et PS indspark ang. Fri overvågning af borgerne, uden disses viden

Indtil april 2018 vil det alene være Datatilsynet der, behandler og udstikker retningslinjer (ud fra selve lovgivningen) for TV overvågning på matriklen, dvs. ikke offentlige veje og arealer, man kan komme ind på uden nøgle. Disse hører under politikmesteren, hvor der selvfølgelig skal søges.

Nyeste er jo EU datalovgivningen ikræfttrædelse april 2018, som alle andre EU forordningen jo går forud for landets lov. Dog har jeg læst, at Justitsmininsteriet tumler med denne og evt. undtagelser for forordningen. Men hvor mange undtagelser kan vi få ud af EU samarbejdet, sidste var ikke populært.

Det vil sige, at danske politikere ikke kan nøjes med at lave lovændringer i LBK nr 1190 af 11/10/2007.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat